Vækst i Københavns Lufthavn skaber arbejdspladser uden for hovedstaden

44.000 jobs i Jylland, Fyn og Sjælland og 40.000 i Hovedstaden. Sådan er fordelingen af de jobs, som vil blive skabt, hvis Københavns Lufthavn vokser fra 25 mio. passagerer om året til 40 mio. passagerer, viser en ny analyse. CPH er positivt overrasket over det store antal arbejdspladser uden for hovedstaden og vil intensivere samarbejdet med alle regioner i landet.

Hvis CPH lykkes med sin plan om at øge antallet af passager i Københavns Lufthavn fra 25 til 40 mio. om året, vil det skabe 84.000 jobs i Danmark – over halvdelen af dem i Jylland og på Fyn og Sjælland. Det viser en analyse, som Oxford Research har udarbejdet for CPH.

Vi vidste godt, at der var en sammenhæng mellem international tilgængelighed og vækst og arbejdspladser, men for første gang har vi nu konkrete tal på, hvordan de fordeler sig i Danmark. Det store antal arbejdspladser uden for København viser, at vi skal påtage os en særlig rolle for at sikre, at Danmark også i fremtiden har en international storlufthavn med gode internationale forbindelser. Analysen er derfor et startskud til en proces, der skal resultere i en tættere kobling til resten af landet og et stærkere samarbejde om at skabe vækst,” siger adm. direktør, Thomas Woldbye, Københavns Lufthavne A/S.

Ikke færre rejsende

Det er vigtigt for mig at slå fast, at vi ikke går i den dialog for at kapre kunder fra andre danske lufthavne. Det handler om, at vi som land er nødt til at skabe en god international tilgængelighed for ellers flytter vores virksomheder til udlandet. Det bliver der ikke færre rejsende af i de andre lufthavne i Danmark, siger adm.direktør Thomas Woldbye.

Analysen anvender den samme metode som den britiske regering har brugt til at beregne de regionale beskæftigelseseffekter af udbygning af blandt andet storlufthavnen Heathrow.

For de danske virksomheder handler det først og fremmest om tilgængelighed – at det skal være nemt og effektivt at komme ud i verden til kunderne. F.eks. for MicroMatic i Odense, en af verdens førende leverandører af fadølsanlæg og global markedsleder med 750 medarbejdere.

Tilgængelighed et nøgleord

Tilgængelighed er et nøgleord for os. Uden en velfungerende, international storlufthavn som Københavns Lufthavn, der forbinder os med hele verden, ville det være vanskeligt at vokse og fastholde virksomheden her på Fyn,” siger administrerende direktør Søren Vilby, MicroMatic.

Vækstpotentialet ved en voksende Københavns Lufthavn varierer fra sektor til sektor og fra region til region. Det vil især være positivt for fremstillingsvirk¬somhederne, som med over 33.000 nye og fastholdte jobs står for langt hovedparten af jobtilvæksten uden for hovedstadsregionen.

Vi er dygtige i Danmark. Men vi er også et lille land i udkanten af Europa. Hvis vi skal fastholde produktions-arbejdspladserne i hele Danmark, er det afgørende, at verden er tilgæn¬gelig. Hvis ikke, risikerer vi, at endnu flere arbejdspladser forsvinder. Derfor er udviklingen af Københavns Lufthavn med gode forbindelser til hele verden, men også de andre danske lufthavne, afgørende, når vi skal fastholde og skabe jobs,” siger Claus Jensen, Formand for Dansk Metal.

Arbejdspladser i hele landet
Københavns Kommunes Overborgmester Frank Jensen er glad for muligheden for at skabe arbejdspladser i hele landet.

Jeg synes, at rapporten er et glimrende eksempel på, at vækst er en fælles opgave. Det vil være en ubetinget fordel for hele Danmark, hvis Lufthavnens ambitioner bliver en realitet. Vi må holde op med at tænke snævert på vores egen kommune eller landsdel, men indse at vækst kommer os alle til gode. Fremtidens velfærdssamfund afhænger af, at vi gør samfundskagen større - ikke at vi bruger energien på at skændes,” siger overborgmester Frank Jensen.

Læs mere om, hvordan Københavns Lufthavn har betydning for vækst og beskæftigelse i hele Danmark i folderen ”Expanding CPH – Vækst i hele Danmark”