Snart slut med lavtgående fly

Til glæde for mange københavnere afslutter Københavns Lufthavn et omfattende renoveringsarbejde af lufthavnens ene hovedbane lidt før tid. Dermed er det snart slut med lavtgående fly over hovedstaden. 

27.08.2015

Siden begyndelsen af juli har den ene af Københavns Lufthavns to hovedbaner været lukket på grund af en omfattende renovering og udvidelse. Det har betydet mange startende og landende fly over både København og Malmø – til glæde for nogle, der har ladet sig fascinere af de lavtgående fly, men også i høj grad til gene for mange lokale beboere, der måtte lide med uvante støjgener.

Det er slut nu. Mandag 31. august kl. 06.00 – en uge før planlagt – genåbner den østligste af lufthavnens to hovedbaner, 04R/22L, og dermed vil flytrafikken over hovedstaden vende tilbage til det velkendte mønster, hvor langt hovedparten af alle starter og landinger foregår over vand, og dermed generer naboerne mindst muligt.

Efterårsvejr i juli

Vi er godt klar over, at vi har trukket store veksler på forholdet til vores nærmeste naboer. Vi foretager altid banerenoveringerne om sommeren, fordi vi her har det færreste antal fly og vi er sikre på godt vejr. Sådan var det bare ikke i år, hvor vinden i mange dage har drillet både i forhold til vindretning og styrke. Det gav mange starter og landinger ind over enten København eller Malmø, og det var til gene for en del beboere. Og det beklager vi,” siger Dan Meincke, trafikchef, Københavns Lufthavne A/S.

Klar til verdens største
Samtidig med hovedrenoveringen er bane 04R/22L også blevet udvidet med to gange fire meter i hver side. Det betyder, at banen nu er klar til at modtage verdens største passagerfly, Airbus A380, som flyselskabet Emirates sætter i fast drift på ruten til Dubai fra 1. december 2015.

Københavns Lufthavn renoverer sine baner hver sommer, men de løbende, årlige banerenoveringer klares om natten, så det varer ca. 15 år, inden 04R/22L igen skal hovedrenoveres – og lukkes i længere tid.