CPH tager sig godt af gæsterne fra Roskilde Festival

Københavns Lufthavn vil tage sig ekstra godt af de omkring 5.000 udmattede udenlandske deltagere fra Roskilde Festivalen, der flyver hjem lørdag og søndag. Det betyder blandt andet ekstra personale, ekstra service og ikke mindst ekstra tålmodighed.

Normalt er det ikke i orden at ligge på gulvene i terminalerne og sove ud. Men natten til søndag gør Københavns Lufthavn en lille undtagelse.

”Det er jo nogle superglade men også dødtrætte unge mennesker, der kommer herud lørdag aften og nat, når musikken slukker og campingudstyret er pakket sammen på Roskilde Festivalen,” fortæller Lene Andersen, afdelingschef i Passagerservice.

Ekstra tålmodighed
”Det kræver ekstra tålmodighed og overbærenhed i lufthavnen, når vi skal være den opmærksomme vært for omkring 5.000 udasede festivalgæster i et døgns tid. Det betyder f.eks. at vi lader gæsterne gå ud til Rotunden ved Gate A24 og tage en lur på gulvet lørdag nat – selvom det normalt ikke er tilladt. De bliver dog vækket igen af sikkerhedsvagterne ved 5-tiden,” fortæller Lene Andersen.

Lørdag aften og nat og hele søndagen vil der være ekstra personale på vagt - fra rengøring til passagerservice, security og check-in

”Med 130.000 gæster og deltagere er Roskilde festivalen en af årets store kulturelle begivenheder, og den er Københavns Lufthavn en helt naturlig del af. Lufthavnen skal være vært for alle passagerne – også de omkring 5.000 festivalgæster, der efter 4-7 dages musik og fest nok er lidt mere krøllede end den almindelige rejsende på en tilfældig onsdag,” siger Lene Andersen.

Fakta:

• SAS har åbent for check-in hele natten
  • Security har et spor åbent hele natten
  • Passagerservice har informationen i Terminal åben hele natten.
  • Bagagen udlevere ekstra bakker til de mange rygsække, der skal tjekkes ind.
  • Rengøring har ekstra folk i terminalerne og udlevere poser til de ofte noget beskidte og skramlede rygsække