Kinesiske charterfly satser på København

Flere tusinde kinesiske charter turister fra Hangzhou og Beijing flyver til København til efteråret. Det er endnu et gennembrud i Københavns Lufthavns arbejde for at få flere kinesere til København.  

31.07.2015

Efter målrettet arbejde i Kina og tæt samarbejde med flere kinesiske rejsearrangører, er det for første gang lykkedes Københavns Lufthavn at få kinesiske chartergæster direkte til København.

I september og oktober vil Beijing Capital Airlines flyve de første knap 3.500 kinesiske chartergæster fra Beijing og Hangzhou. Hvis rejserne bliver en succes, er det håbet, at flere vil følge efter.

”Lige som danskere ofte flyver med SAS til Kina, fordi de kender selskabet, så foretrækker kinesere i endnu højere grad at flyve med kinesiske selskaber.

Nu har vi fået hul igennem til det kinesiske charter marked, så forhåbentlig vil der følge mere efter,” siger kommerciel direktør Peter Krogsgaard, Københavns Lufthavne A/S.

Attraktive turister
Ifølge VisitDenmarks beregningsmodeller bruger kinesiske turister og forretningsrejsende to-tre gange så mange penge som den gennemsnitlige turist.

Det er én af grundene til, at de europæiske lande konkurrerer så hårdt om at tiltrække rejsende fra Kina, der typisk vælger at besøge flere lande, når de er i Europa.

”Potentialet er virkelig stort for Danmark. Derfor skal vi samarbejde om, at få endnu flere kinesiske turister til at vælge Danmark som et af de lande, der besøges – og naturligvis allerhelst det land man ankommer til og rejser hjem fra ,” understreger Peter Krogsgaard.

Når de nye grupper af kinesiske chartergæster besøger Danmark 2-3 dage i efteråret, vil de typisk bruge omkring 2.000 kr. i døgnet, hvilket vil give en omsætning på omkring 15 millioner kroner.

Flere på vej
Hvis efterårets flyvninger til Beijing og Hangzhou bliver en succes, er der sandsynligvis også mere i vente fra Beijing Capital Airlines.

”Vi fokuserer på turismemarkedet, så derfor vil vi åbne flere oversøiske ruter,” siger Xu Xin, CEO for Beijing Capital Airlines, der fortæller, at selskabet i de kommende fem år vil erhverve mindst 30 langdistancefly.

Store perspektiver
Københavns Lufthavn har blandt andre arbejdet tæt sammen med en af Kinas førende rejsearrangører, Caissa.

Hos Wonderful Copenhagen ser markedsudviklingschef Signe Jungersted store perspektiver.

”Vi har store forventninger til den nye kinesiske charterforbindelse. Ruten åbner et nyt geografisk område af Kina for København og Danmark – nemlig millionbyen Hangzhou i den velhavende provins Zhejiang.

Samtidig sikres også yderligere forbindelse til Beijing i en periode med høj kinesisk rejseaktivitet på grund af den nationale ferieuge – Golden Week, der indledes med Kinas nationaldag den 1. oktober,” siger Signe Jungersted

Verdens største udrejsemarked
Kina er i dag verdens største udrejsemarked og flere flyforbindelser fra Kina bidrager til at styrke Danmarks position som attraktiv rejsedestination for de rejselystne kinesiske forbrugere, vurderer Wonderful Copenhagen.

”Udviklingen af markedet ser også positiv ud her i 2015, hvor vi i første kvartal så en vækst i antallet af kinesiske overnatninger i hovedstadsregionen på næsten 30 procent, ” fortæller Signe Jungersted.

 

FAKTA

•  Beijing Capital Airlines blev etableret i 2010 som et datterselskab under Hainan Airlines – Kinas største privatejede flyselskab og landets fjerdestørste med 140 fly og flere end 90 destinationer primært i Kina og Asien.

• Beijing Capital Airlines opererer knap 200 indenrigsruter I Kina, men satser nu på udenrigsruter til blandt andet Europa.

•  Beijing Capital Airlines vil i september og oktober flyve fra Beijing og Hangzhou en gang om ugen til CPH med en Airbus A330-200. Flyet har 222 sæder, heraf 36 business og 186 economy. Det bliver selskabets første rute til Europa.

•  Den kinesiske storby Hangzhou, der ligger syd for Shanghai, har 6,5 mio. indbyggere. Byen har i dag kun to flyruter til Europa med KLM til Amsterdam og Hainan Airlines til Paris Charles de Gaulle.