CPH får international pris for effektivitet for 10. gang

For 10. gang i de seneste 12 år er Københavns Lufthavn blevet kåret som ’Europas mest effektive lufthavn’. Løbende optimeringer og effektiv udnyttelse af kapaciteten har banet vejen for den internationale anerkendelse. 

03.07.2015

Det er verdens førende akademiske selskab inden for luftfart, det uafhængige Air Transport Research Society (ATRS), der én gang om året kårer verdens mest effektive lufthavne, og for 10. gang på 12 år hjemtog Københavns Lufthavn titlen som ’Europas mest effektive lufthavn’.

Vi ser denne pris som en anerkendelse af vores arbejde med at styrke vores position som et af de vigtigste knudepunkter i Nordeuropa. Selvom det er 10. gang på 12 år, at Københavns Lufthavn modtager prisen for at være Europas mest effektive lufthavn, er det ikke noget, vi tager for givet. Vi arbejder konstant på at øge vores kundetilfredshed og effektivitet gennem automatiseringer og selvbetjeningsløsninger, som også betyder, at vi reducerer omkostningerne for vores partnere; flyselskaberne, handling-selskaberne, forpagterne og alle andre, der driver forretning i Københavns Lufthavn,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S.

Europas bedste gang på gang
ATRS vurderer årligt produktivitet, omkostninger og effektivitet i ca. 200 lufthavne over hele verden, og Københavns Lufthavn er gang på gang blevet kåret som Europas bedste på det felt.

Som luftfartsindustrien er blevet mere konkurrencepræget, må lufthavne konkurrere om ruter, fragt og passagerer. Hvert år analyserer ATRS lufthavnenes omkostninger og resultater for at nå frem til de mest effektive lufthavne i alle de store regioner i verden. Vi er glade for at annoncere dette års vindere på vores verdenskonference i Singapore – lufthavne, der tjener som benchmarks for branchen," siger professor Martin Dresner, Præsident og CEO for ATRS.

”Det ligger i vores DNA, at vi vil drive en effektiv lufthavn, fordi det styrker vores konkurrenceposition og gavner dermed både os og vores samarbejdspartnere. For nogle år siden etablerede vi en ’Airport optimazation’ afdeling, og den arbejder kontinuerligt på både at vurdere vores nuværende effektivitet og at søsætte nye initiativer, der kan gøre os endnu mere effektive i fremtiden,” siger Thomas Woldbye og fortsætter:

”De mange automatiserings- og selvbetjeningsløsninger, vi har indført i de senere år, såsom check-in automater, selvbetjenings bagagedrop og selvbetjent boarding, er med til at sikre den høje effektivitet, ligesom vores ca. 100.000 årlige passagerinterviews viser, at det er med til at højne passagertilfredsheden.”

Terminal 2 som skoleeksempel
Konkrete beviser på den kontinuerlige fokus på effektivitetsforbedringer finder man i den nyligt renoverede Terminal 2. Et af de seneste tiltag i terminalen er sensorer i loftet, der registrerer, om passagererne bevæger sig eller står stille. På den måde er lufthavnen bedre i stand til at forudse og dermed forebygge køer.

Selvom vi har skabt over 2.000 flere kvadratmeter til passagererne, havde vi med det stadigt stigende passagertal alligevel behov for at effektivisere terminalen. Derfor har vi bl.a. gennem dynamisk kø-styring, selvbetjente bagagedrop og optimeret udnyttelse af check-in faciliteterne øget terminalens kapacitet betragteligt,” siger Thomas Woldbye.

De selvbetjente bagagedrop sætter den tid, passagerene bruger ved skranken helt ned til 15 sekunder, og den optimerede udnyttelse af check-in faciliteterne har øget effektiviteten med 30 procent. Begge dele var medvirkende til, at Københavns Lufthavn sidste år reducerede sine omkostninger pr. passager med 1,7 procent.