Tivoli, Legoland, ISS, Scandic og CPH efterlyser politiske ambitioner for dansk turisme

Mens turismen vokser hastigt i vores nabolande, står væksten i dansk turisme næsten stille. Det koster tusindvis af især ufaglærte arbejdspladser. Nu opfordrer en række af landets største turismevirksomheder en kommende regering til at sætte klare og forpligtende mål for at få vendt udviklingen.

Danmark har brug for en national vækststrategi for turisme. For øjeblikket går væksten i den europæiske turisme uden om Danmark, hvor antallet af udenlandske turister i dag er lavere end i år 2000.

Dermed går Danmark glip af tusinder af især ufaglærte arbejdspladser. Vel at mærke arbejdspladser, som ikke kan flyttes ud af landet.

Siden 2008 har Danmark haft en gennemsnitlig vækst i turist-overnatninger på 1,5 procent. Gennemsnittet i Europa har været 4 procent og i Tyskland hele 5,1 procent.

Strategi skal vende udviklingen
”Hvis Danmark skal have del i turismevæksten i Europa, kræver det politisk handling. Vi skal have turismen højt op på den politiske dagsorden. Der er behov for en national strategi på turismeområdet med konkrete initiativer. Strategien skal sikre flere udenlandske turister, der bliver flere dage og bruger flere penge, mens de er her. For det vil skabe tusindvis af arbejdspladser i hele Danmark – fra iskiosken ved Vesterhavet til hotellet i København”, siger administrerende direktør i Tivoli, Lars Liebst.

Skal Danmark vinde det tabte terræn tilbage, kræver det ifølge beregninger fra Dansk Industri en en årlig vækst i antallet af udenlandske turister på 2,5 pct. frem mod 2030. Det vil styrke eksporten med 19 milliarder kroner og skabe knap 15.000 nye fuldtidsstillinger.

Krav om politisk handling
Og det mål kræver klar politisk handling mener en række af Danmarks største virksomheder med relation til turismen: ISS, Legoland, Tivoli, SAS, Københavns Lufthavn, Arp-Hansen, Scandic Hotels, Lufthansa og Copenhagen Malmö Port.

Virksomhederne, som til sammen har 23.000 ansatte, har i dag skrevet en kronik i Berlingske, hvor de stiller skarpt på potentialet og opfordrer til politisk handling.

I World Economic Forums nye ”Travel and Tourism Competitive” rapport rangeres Danmark som nr. 109 af 141 lande i kategorien “politisk prioritering af turismeerhvervet”.

”Det må vi kunne gøre bedre i Danmark. Vi har brug for en konsekvent og vedvarende national strategi, der sikrer at positive rammebetingelser, vækstmuligheder og konkurrenceevne for turismen hele tiden understøttes,” siger Lars Liebst.

Hos hotelkæden Scandic gør direktør Jens Mathiesen opmærksom på, at mange af de 160.000 jobs i turisme og service netop er de jobs man efterlyser for ufaglærte og arbejdsløse i Danmark.

”Når der gøres rent på et af vores hotelværelser i Esbjerg eller Ringsted, så er der jo lige netop tale om jobs, der ikke flytter til udlandet. Derfor er jobs i turistbranchen særdeles gode jobs – og cirka halvdelen er ufaglærte jobs, som Danmark virkelig mangler for at få alle med på arbejdsmarkedet. Og så vores branche en af de dygtigste til også at integrere medarbejdere af udenlandsk oprindelse,” siger Jens Mathiesen.

Fakta om dansk turisme:

• Turismeerhvervet bidrager årligt med 87 mia. DKK til BNP og 160.000 arbejdspladser i brancher inden for turisme

• Turismeerhvervet har en relativt høj andel af ufaglærte – ca. 50 procent. Andelen af danskere med anden etnisk baggrund end dansk beskæftiget i turismeerhvervene er også relativt høj sammenlignet med andre brancher

• Vækst i turismen vil gavne hele landet - også de områder der ellers ikke præget af vækst