CPH reducerer ventetid

I uge 22 var den gennemsnitlige ventetid i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn 4 minutter og 12 sekunder.

Et målrettet indenrigsprogram med bl.a. øget bemanding i sikkerhedskontrollen har reduceret ventetiderne i Københavns Lufthavn. I uge 22 ventede de rejsende i gennemsnit over hele ugen 4 minutter og 12 sekunder i køen til sikkerhedskontrollen. I myldretiden fra kl. 05.00-09.00 og kl. 15.00-19.00 lå den gennemsnitlige ventetid henover ugen på 4 minutter og 31 sekunder.

De nye ventetidstal kommer i kølvandet på utilfredsheden fra de daglige pendlere, der oplevede længere ventetider i sikkerhedskontrollen efter sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken tidligere på året. Det fik Københavns Lufthavn til den 11. maj at tage en række initiativer, der skulle forbedre rejseoplevelsen for de rejsende.

Københavns Lufthavn er hele Danmarks lufthavn, og vi er meget optaget af, at alle rejsende er tilfredse. Derfor tager vi også utilfredsheden blandt pendlerne meget alvorligt. Øget bemanding og flere spor er blot nogle af elementerne i den samlede plan, der skal forbedre rejseoplevelsen for pendlerne,” siger Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn.

0,4 pct. måtte vente mere end 20 minutter
I løbet af ugen kom 73,61 procent af de 159.592 rejsende frem til sikkerhedskontrollen på under 5 minutter, og 99,21 procent på under et kvarter. Den længst målte ventetid i myldretiden var således 14 minutter og 25 sekunder. Mandag den 25. maj fra kl. 10.30-11.00 måtte 633 rejsende dog vente op mod 20 minutter og 31 sekunder – den eneste periode over hele ugen, hvor ventetiden kom over 15 minutter.

Københavns Lufthavn vil i den kommende tid offentliggøre ventetidsstatistikkerne ugentligt, som en del af det nye indenrigsprogram, der også inkluderer tættere dialog med de indenrigsrejsende og pendlerforeningerne.  Læs mere om indenrigsprogrammet her.

Uge 22