Tidlig påske påvirkede april

En tidlig påske med alle de store rejsedage placeret i marts påvirkede april for Københavns Lufthavn med et fald på 3,9 procent i antallet af passagerer. År til dato er passagertallet steget med 0,1 procent.

For første gang i nøjagtig to år oplevede Københavns Lufthavn et fald i passagertallet. Et fald på ca. 85.000 passagerer i forhold til april i fjor betød, at passagertallet faldt med 3,9 procent.

Alle de store rejsedage før påske lå i år i marts, og samtidig havde vi en usædvanlig høj passagervækst på over 17 procent i april i fjor. Den kunne vi ikke fastholde, og tilsammen gav det et forventet og forhåbentligt kortvarigt afbræk i to års uafbrudt vækst,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S.

Europatrafikken faldt med 4,1 procent, den interkontinentale trafik lå 0,4 procent under april i fjor, mens indenrigstrafikken faldt med 5,3 procent. Da 2/3 af alle indenrigsrejsende er businessrejsende, var faldet forventet, idet erhvervstrafikken naturligt nok er lav i påskedagene.

År til dato er trafiktallet steget med 0,1 procent, og i alt 7,5 mio. passagerer er rejst igennem Københavns Lufthavn i årets fire første måneder.

Månedlig trafikudvikling

Download Excel fil