Nyt taxisystem i CPH sparer chauffører for 330.000 kø-timer

I løbet af sommeren tages et nyt Taxi Management System i Københavns Lufthavn i brug. Systemet skal sikre bedre service for de rejsende, mere plads og en markant reduktion af spildtid for chaufførerne.  

26.05.2015

DanTaxi og 4x48 TaxiNord, der tilsammen råder over knap 950 taxier i Storkøbenhavn, har som de første indgået en aftale med CPH om at etablere et Taxi Management System i Københavns Lufthavn. Alle taxiselskaber i Region Hovedstaden kan fortsat tilslutte sig aftalen.

Målet med systemet er at skabe bedre service og langt færre køer. Helt konkret betyder systemet, at der indføres et servicekoncept, der giver incitamenter for taxierne til at levere konstant høj service for at give passagererne en endnu bedre rejseoplevelse.

Systemet, der kendes fra andre internationale lufthavne som bl.a. Stockholm, Frankfurt og Paris, skal sikre, at antallet af taxier i lufthavnen doseres efter passagerbehovet. Det sker via et informationssystem, der løbende, digitalt holder centraler opdateret på taxi-efterspørgslen.

Taxierne venter i dag i gennemsnit 42 minutter på en tur i Københavns Lufthavn. Ambitionen er at ventetiden mindst halveres, så den bliver maksimalt 20 minutter i gennemsnit. Det vil spare chaufførerne for ca. 330.000 timer i kø årligt og miljøbelastningen vil blive reduceret betydeligt.

Systemet har været længe undervejs, og det er glædeligt, at vi nu får det etableret. Vi er overbevist om, at det vil være med til at øge vores omsætning og løfte serviceniveauet for taxioplevelsen. Det er det helt rigtige fremadrettede tiltag for at sikre vækst i branchen,” siger adm. direktør i TaxiNord, Carsten Aastrup.

Taxi Management Systemet skal drives efter et ”hvile i sig selv”-princip, dvs. at taxiselskaberne kun betaler for de omkostninger, der er forbundet med etablering og drift af systemet.

Vi har været meget optaget af prisen på systemet, og Københavns Lufthavn har strakt sig langt i forhold til vores krav om at få prisen så langt ned som muligt. Den aftale vi nu indgår, er prismæssigt fornuftig og jeg er tilfreds med, at der både er indført en bonusordning og at økonomien bliver underlagt uafhængig revision," siger adm. direktør i DanTaxi, John Lindbom.

Integreret del af vækstplan
Kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn, Henrik Peter Jørgensen, ser frem til at give taxierne bedre forhold, og satser på at systemet kan træde i kraft fra medio juli;

Vi har lagt en klar plan for, hvordan Københavns Lufthavn skal vokse til at kunne håndtere 40 mio. passagerer om året i løbet af de kommende årtier, dvs. 15 mio. flere passagerer end i dag. Den vækst betyder, at der bliver behov for flere taxiture og dermed skal der også være plads til flere taxier. Den nye aftale sikrer, at vi hele tiden har plads til det nødvendige antal taxier,” siger kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen.

Taxiselskabet 4x35 samt Amager-Øbro/4x27 har fortsat mulighed for at tilslutte sig aftalen.

Yderligere oplysninger:
John Lindbom, DanTaxi: tlf. 4014 4729
Carsten Aastrup, TaxiNord, tlf. 4595 4450
Henrik Peter Jørgensen, Københavns Lufthavn, tlf. 3231 2800