Emirates sætter verdens største fly ind på ruten til København

Det Dubai-baserede flyselskab Emirates sætter fra 1. december 2015 verdens største passagerfly, Airbus A380, ind på ruten til København. Dermed bliver Københavns Lufthavn den første nordiske lufthavn, der kan præsentere den store Airbus i fast rutefart.  

09.04.2015

Offentliggørelsen af Emirates’ A380 til København kommer næsten fire år efter, at flyselskabet første gang forbandt den danske hovedstad med Dubai. Ruten vil blive betjent af verdens første A380 konfigureret til to kabineklasser med en kapacitet på 615 passagerer.

”Oprindeligt lancerede vi ruten med en A330 og oplevede hurtigt en stigende efterspørgsel på fly til og fra København, hvilket var årsag til, at vi efter blot seks måneder indsatte en større 777. I dag er vi glade for at kunne opgradere ruten yderligere, på grund af vores høje belægningsgrad, og nu indsætte vores ikoniske dobbeltdækker – A380,” siger Sir Tim Clark, President Emirates Airlines. ”Emirates skriver historie med dette fly. Dets brændstofeffektivitet er højere end de fleste moderne små passagerbiler, når det kommer til brændstoføkonomi per passagerkilometer, hvilket gør det muligt at reducere emissioner uden at gå på kompromis med komfort,” tilføjer Clark.

Endnu flere passagerer
Siden Emirates’ lancering i Danmark i 2011 har næsten 800.000 passagerer fløjet på ruten mellem København og Dubai. Nu kommer der pga. det enorme fly endnu flere passagerer, og det ligger fint i tråd med Københavns Lufthavns vækstagenda:

Vi investerer i disse år signifikante beløb i udvidelsen af Københavns Lufthavn, og denne udvidelse omfatter også opgradering af infrastrukturen, så lufthavnen bliver A380-kompatibel. Vi er meget glade for Emirates’ beslutning om at indsætte en A380, verdens største passagerfly, på ruten til København, som dermed bliver den første by i Skandinavien til at tilbyde en fast A380-rute Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne.

”Den øgede kapacitet vil forhåbentlig stimulere øget handel og turisme mellem Danmark og lande i Mellemøsten, Asien og Afrika,” tilføjer Woldbye.

En del af planen
CPH fremlagde sin vækstplan Expanding CPH i januar 2014, som er en konkret vision for, hvordan lufthavnen i løbet af de kommende to-tre årtier gradvist kan udbygges til at kunne betjene 40 mio. passagerer. Københavns Lufthavn rundede i 2014 for første gang 25 mio. passagerer.

”I forbindelse med Expanding CPH arbejder vi meget med ’intelligente løsninger’, som skal sikre, at vi får mest muligt for hver krone, vi investerer. Det sker også i forbindelse med opgraderingen af lufthavnen til at kunne modtage de helt store fly. For eksempel udvider vi startbanen samtidig med en længe planlagt banerenovering,” siger Thomas Woldbye.

I løbet af de kommende måneder bliver en af lufthavnens to hovedbaner således renoveret, og i den forbindelse gør CPH nu den 3,3 kilometer lange bane 04R/22L fire meter bredere i hver side. Det er nødvendigt, da Airbus A380 på grund af sit enorme vingefang kræver en bane, der er bredere end de gængse 45 meter.

På samme måde er CPH i gang med en større udvidelse af lufthavnens Finger C, hvor de største fly parkeres. Udvidelsen indebærer bl.a., at en gate indrettes med to jetbroer, hvilket er en forudsætning for at kunne betjene en Airbus A380. Prisen for de Finger C projektet og banerenoveringen løber samlet op i over 300 mio. kr. Forberedelsen til Airbus A380 udgør kun en mindre del af den pris.