Nemmere ud i verden via København

Fra 29. marts afgår alle fly fra Københavns Lufthavn fra Terminal 2 eller 3 – uanset om destinationen er Aalborg eller Amsterdam; Billund eller Bergen. Dermed bliver det hurtigere og nemmere at skifte fly i København. Det er en af fordelene, når CPH sammenlægger indenrigs- og store dele af udenrigstrafikken, og dermed kommer alle danskere en lille smule tættere på det store udland.

Samtidig med at Danmark går over til sommertid, og flyselskaberne dermed skifter fra vinter- til sommerprogrammet, sker der store ændringer i Københavns Lufthavn. Efter 45 år ophører indenrigsterminalen Terminal 1 som selvstændig terminal. Det betyder, at alle fly fremover vil afgå fra Terminal 2 og 3, ligesom check-in, Security og bagage kommer til at foregå ét og samme sted for alle passagerer.

Specielt for den lille halve million passagerer, der sidste år skiftede fly fra indenrigs til udenrigs – eller omvendt – i København, er det godt nyt.

Nemmere at skifte fly
For fremtiden vil de fleste indenrigsfly blive parkeret på gates tæt på Europatrafikken, og så bliver det nemmere, enklere og hurtigere at transferere i Københavns Lufthavn. Det betyder, at vi binder Danmark endnu bedre sammen med resten af verden, og dermed tager vi også endnu et skridt for at styrke vores position som internationalt knudepunkt,” siger Peter Krogsgaard, Kommerciel Direktør, Københavns Lufthavne A/S.

Konkret betyder sammenlægningen af indenrigs- og Schengen-trafikken, at check-in og Security i Terminal 1 lukker, og at alle passagerer derfor vil benytte Terminal 2 og 3 – uanset destination. Det betyder samtidig, at det dermed er slut med gå- eller busturen mellem terminalerne.

SAS: Stort, innovativt skridt
Fire ud af fem passagerer, der transfererer fra indenrigs til udenrigs i Københavns Lufthavn, flyver med SAS, og selskabet betragter derfor også sammenlægningen som et stort innovativt skridt, der kommer til at gøre CPH helt unik.

”Ingen andre lufthavne af CPH’s betydning og størrelse har på den måde en lufthavn, hvor indenrigs og udenrigs hænger sammen,” siger Lars W. Andersen, direktør for Public Affairs og infrastruktur i SAS, der mener, at sammenlægningen af operationerne kommer til at gøre mange ting lettere både for rejsende og ansatte.

Alle vores fly kommer nu til at holde i nærheden af hinanden, det betyder at kunderne vil have væsentlig hurtigere og nemmere forbindelse mellem indenrigs og udenrigs, når de skifter fly i København. Det gør, at vores jyske og bornholmske kunder - enten med SAS eller i samarbejde med vores indenrigspartnere kommer tættere på verden,” siger Lars W. Andersen.