Central placering af indenrigs i Københavns Lufthavn

Når indenrigs- og store dele af udenrigstrafikken smelter sammen den 29. marts er det slut med at parkere indenrigsflyene i det vestlige hjørne af Københavns lufthavn. Fremover bliver langt hovedparten af indenrigsflyene parkeret ved centrale gates i Finger A, B & D – tæt på check-in, bagage og sikkerhedstjek  

16.03.2015

Mange indenrigspassagerer har spurgt både Københavns Lufthavn og de fire indenrigsflyselskaber, hvor flyene til Aalborg, Aarhus, Billund, Karup, Sønderborg, Rønne og snart også Esbjerg bliver parkeret, når indenrigs- og store dele af udenrigstrafikken bliver lagt sammen i Københavns Lufthavn den 29. marts.

”Flere har sikkert forventet lange gåture fra sikkerhedstjekket i Terminal 2 til de gates på Finger A Vest, der hidtil har været benyttet til indenrigstrafikken,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavne A/S.

Men den bekymring bliver gjort til skamme, efter at Københavns Lufthavn sammen med flyselskaberne har analyseret behov og muligheder.

Giver god mening
”Vi har haft en dialog med alle de fire involverede flyselskaber om, hvor det giver mest mening – for dem – at vi parkerer deres fly. Flyselskaberne kender hver især deres egne kunder bedst, og derfor har det været vigtigt for os, at vi så vidt muligt kunne imødekomme deres ønsker under de nye forhold, som sammenlægningen giver,” siger Peter Krogsgaard.

Dialogen med flyselskaberne har ført til følgende, foretrukne parkering af indenrigsflyene:

  • SAS’ indenrigsfly til Aalborg og Aarhus bliver i morgen- og eftermiddags-peak parkeret på Finger D tæt på selskabets øvrige fly
  • SAS’ fly til og fra Billund bliver fortrinsvist parkeret på Finger B
  • Uden for peak vil man skulle møde ved de centralt placerede gates C2-C8 mellem Finger B og D og køres med bus ud til flyet.
  • Norwegians fly til Aalborg bliver parkeret på Finger A sammen med selskabets øvrige fly
  • Flyene til Rønne (DAT), Karup (DAT) og Sønderborg (Alsie Express) vil blive parkeret på A7, A9 & A11, som er nogle af de standpladser, der ligger tættest på terminalkroppen
  • Den nye rute til Esbjerg (ES-Air) bliver også parkeret på standpladser på Finger A

SAS: Nemt for vores indenrigspassagerer
Hos SAS er der tilfredshed med den fremtidige parkering af indenrigsflyene:

”Den centrale placering af indenrigsflyene sammen med vores øvrige fly gør, at gates kommer tættere på passagererne end nogensinde. For de fleste frekvente rejsende med SAS, som kommer til og fra København med metro, tog, bus og taxa, vil turen gennem Security og ud til gaten kunne foretages på kort tid – via SAS Fast Track, der gør at man så at sige træder lige ind i Security fra perronen,” siger Lars W. Andersen, direktør for Public Affairs og infrastruktur i SAS.

Indenrigspassagererne får også mulighed for at bruge selvbetjenings-baggage drop og lounge i Terminal 3, som gør rejsen mere enkel og smidig. Og så vil alle indenrigspassagerers bagage fast blive udleveret på bånd 5, som er tættest på udgangen.

Central parkering hilses velkommen
Hos Alsie Express, der flyver på ruten til Sønderborg, hilses den kommende parkering på centrale standpladser, A7, A9 og A11, velkommen.

”Parkering først for på Finger A giver f.eks. vores passagerer mulighed for at sidde i CPH Apartment loungen og vente tæt på gaten. Rent faktisk kan de ud af vinduet se, når flyet kører til gate, og det er jeg overbevist om, at flere passagerer vil lære at sætte pris på,” siger Henrik Therkelsen, CEO, Alsie Express.

 FAKTA

- Sammenlægningen af indenrigs- og dele af udenrigstrafikken sker som følge af den nye 4-årige takstaftale, som Københavns Lufthavn har indgået med flyselskaberne.

- Sammenlægningen med indenrigs gælder kun for den del af udenrigstrafikken, der går til og fra et af de 26 europæiske lande, der er med i Schengen-samarbejdet. På rejser inden for Schengen skal man som passager ikke igennem paskontrollen.

- De nævnte gates er prioriteret til afvikling af indenrigstrafikken, men Københavns Lufthavn forbeholder sig retten til at benytte andre standpladser som følge af uforudsete ændringer i trafikprogrammet fx pga. dårligt vejr, strejker eller lignende.