A380 en milepæl for Københavns Lufthavn

Når Emirates lander med verdens største passagerfly Airbus 380 i København ved frokosttid i dag, markerer det en milepæl i lufthavnens plan om at vokse fra 25-40 millioner passagerer de næste årtier. Antallet af lange ruter er fordoblet på 10 år – og der er mere vækst i vente. 

01.12.2015

I dag tirsdag den 1. december 2015 er ikke en hvilken som helst dag i Københavns Lufthavn. Det er dagen, hvor Emirates indsætter verdens største passagerfly A380 i fast daglig rute fra København til Dubai.

”I Københavns Lufthavn betragter vi dagen som en milepæl på vores rejse fra at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer om året,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

”De sidste 10 år er antallet af lange ruter fordoblet til  34. Det er her vi ser en god del af fremtidens vækst – og så skal vi som Nordeuropas førende trafikknudepunkt kunne håndtere de allerstørste fly som A380’eren,” siger Thomas Woldbye.

Regeringen ønsker en national luftfartsstrategi
Også Erhvervs- og vækst minister Troels Lund Poulsen deltager i dagens officielle fejring i af ruten.

Det sker blot en uge efter regeringen offentliggjorde planerne om at udarbejde en national luftfartsstrategi, der skal understøtte arbejdet med at skaffe flyruter, vækst og arbejdspladser til hele Danmark.

”I dag fejrer vi, at verdens største passagerfly begynder at flyve i fast rute til og fra Danmark. Forhåbentlig vil luftfartsstrategien give grobund for, at der bliver masser af andre positive ting at fejre i fremtiden for den danske luftfartsbranche,” siger Troels Lund Poulsen.

Flyruter skaber vækst i hele Danmark
Hver eneste flyrute skaber tilgængelighed, vækst og arbejdspladser. En analyse fra Oxford Research viser, at hvis det lykkes Københavns Lufthavn at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer om året, vil det skabe og fastholde 84.000 jobs, heraf halvdelen i Jylland og på Fyn og Sjælland.

”Spørgsmålet er ikke om den globale vækst i flyruter og arbejdspladser kommer.  Det gør den. I dag sætter 3,5 milliarder mennesker sig ind i et fly hvert år. I 2034 vil det tal formodentlig vokse til 7 milliarder.  Det er den vækst, vi skal samarbejde om at få vores andel af. Og det er bestemt ikke en selvfølge. Vi konkurrerer benhårdt med andre trafikknudepunkter som Amsterdam og München,” siger Thomas Woldbye.

CPH investerer en milliard årligt
Københavns Lufthavn investerer derfor i disse år op mod en milliard kroner om året i at udbygge, forbedre og vedligeholde lufthavnen og tiltrække flere ruter og mere trafik.

Finger C, der ligger gates til de største fly på de lange distancer, er netop blevet udvidet for 255 millioner kroner. For at gøre plads til den to etagers A380’eren er der bygget en ekstra bro til cirka 15 millioner kroner.

Lufthavnens 3,3 kilometer lange hovedbane blev i sommeren udvidet og renoveret for mere end 100 millioner kroner med ny belægning, lys og dræn, så banen kan klare fremtidens forvente store skybrud. I den forbindelse blev banen også gjort lidt bredere, så der er plads til A380’eren.

”Finger C og banerenoveringen er eksempler på intelligente investeringer, hvor vi har gjort os klar til A380 ved at tænke det ind i de projekter, vi allerede var i gang med at planlægge og gennemføre,” siger Thomas Woldbye.

Fakta

  • 1. August 2011 åbnede Emirates’ den første rute fra CPH til Dubai, en Airbus 330 med plads til 237 passagerer.
  • I dag 1. december 2015 indsættes verdens største passagerfly Airbus 380 på ruten
  • A380 har plads til 615 passagerer og har en max-vægt på 570 ton
  • Det store fly udleder halvt så meget støj som en Boeing 747-400 Jumbojet
  • A380 skal holde ved Gate 39 i den nybyggede Finger C syd. Her er der to ”passager-broer” til det toetagers fly.