CPH: Oktober rekord i lufthavnen

Med en markant vækst på 6,2 procent endte måneden som den travleste oktober nogensinde i Københavns Lufthavn. Det er ikke mindst de lange interkontinentale ruter, der trækker væksten. CPH har netop gjort plads til væksten med en udvidelse af Finger C.

2.476.553 passagerer rejste igennem Københavns lufthavn i oktober måned – den travleste oktober i lufthavnens 90-årige historie.

Det kunne blandt andet mærkes i Finger C, der betjener de lange interkontinentale ruter. Den interkontinentale trafik voksede med 7, 1 procent. Det samme gjorde Europa-trafikken.

”Den solide internationale trafikvækst på 7,1 procent understreger vigtigheden af vores plan om, hvordan vi i de kommende årtier kan udbygge lufthavnen og vokse fra 25 til 40 millioner passager årligt. Vi har udvidet den ene hovedbane og udbygget den interkontinentale Finger C med 6.300 ekstra kvadratmeter for at gøre plads til væksten og de største passagerfly,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye

Senest har SAS udvidet med 2 ekstra ugentlige afgange på ruten til Shanghai, en ekstra til San Fransisco og seks ekstra til New York. Også Air Canada har indsat en ekstra ugentlig til Toronto.

Norwegian har netop startet direkte ruter til Las Vegas, Puerto Rico og de Vestindiske øer.  1. december indsætter Emirates verdens største passagerfly A380 på ruten til Dubai. Næste år starter SAS ruter til Miami og Boston og Norwegian til Boston

”I det seneste årti er antallet af langruter fra CPH og ud i verden fordoblet og runder næste år 34. Flere ruter og frekvenser er godt nyt for Danmark. Det betyder, at vi kan trække flere turister og forretningsrejsende til landet, at virksomheder i hele Danmark får bedre mulig for at drive global forretning, og at danske ferierejsende får endnu flere rejsemål at vælge imellem,” siger Thomas Woldbye.

År til dato er 22.607.558 passagerer rejst igennem lufthavnen. Det er 2,5 procent flere end sidste år.

Som den interkontinentale trafik voksende også Europa trafikken med 7,1 procent. Indenrigstrafikken faldt med 5 procent grundet mindre kapacitet. Transfer faldt med 3,7 procent.

Download Excel