Vi vil selv vælge maden på flyveturen

Hver fjerde passager foretrækker at købe mad med på flyrejsen fra restauranterne og cafeerne i lufthavnen. Det viser en ny undersøgelse lavet af Analyse Danmark for Københavns Lufthavn. Nu gør flere af restauranterne og cafeerne i Københavns Lufthavn det nemt at købe mad i lufthavnen til at tage med om bord. Food to Fly hedder konceptet.

”49 % af de adspurgte i undersøgelsen har allerede prøvet at købe mad i lufthavnen for at tage det med om bord, og vi oplever, at vores passagerer efterspørger sund og lækker mad, som nemt kan tages med. Det er derfor vi nu gør det lettere for vores passagerer at tage mad med om bord,” fortæller Lise Ryevad, Chef for Airport Sales.

Københavns Lufthavn er i øjeblikket ved at introducere konceptet ’Food-to-fly’, hvor en række cafeer og restauranter i lufthavnen tilbyder forskellige retter - også nogle som man måske ikke normalt forbinder med fly mad.

Maden er valgt ud fra en betragtning om, at det skal være let at spise ombord, at det ikke skaber lugtgener, og at det kan emballeres på en hensigtsmæssig måde.

Gorm Wisweh: Et naturligt gastronomisk skridt
En af dem som ser et potentiale i Food to Fly konceptet er Gorm Wisweh fra Gorm’s Pizza. For Gorm har det siden opstarten i Københavns Lufthavn været planen at tilbyde passagererne lækre retter så som tapas og pizzaklappere til at tage med om bord.

”Ferien starter allerede i lufthavnen og det involverer for mange passagerer et lækkert måltid og et godt glas vin. Derfor giver det mening for os at være med i et koncept som Food to Fly, hvor vi kan give passagererne en god gastronomisk oplevelse med om bord.

Det er et helt naturligt skridt inden for den gastronomiske udvikling, at folk begynder selv at vælge, hvad de har lyst til at spise på deres rejse. Jeg ser konceptet som den helt rigtige måde at tænke rejse og gastronomi sammen på og er spændt på at følge udviklingen,” fortæller Gorm Wisweh.

Noget for enhver smag
Faktisk er det kun hver anden rejsende, der ved, at en række flyselskaber tillader, at passagererne selv kan tage mad med på rejsen, men op i mod 90 % af de adspurgte vil gerne benytte muligheden for at købe Food to Fly. Det er især det brede udvalg hos lufthavnens restauranter og cafeer, der hitter hos passagererne.

”Konceptet bygger på en ide om at give passagererne større valgfrihed i forhold til den mad, de kan vælge at tage med om bord. Der er noget for enhver smag, så hvad enten du er til sushi, smørrebrød, salat, eller den klassiske sandwich, så er der noget for dig.

Derudover har vi haft meget fokus på at både maden og emballagen er tilpasset, så det er nemt at håndtere om bord på flyet, ikke skaber eksempelvis lugtgener, og at emballagen er nem at pakke sammen og smide ud efterfølgende,” siger Lise Ryevad.

Fakta

• I uge 42 og 43 kan du købe Food to Fly fra vores to food trucks på Nytorv i CPH
  • Du kan købe Food to Fly hos disse restauranter og cafeer i CPH: Aamanns, Gorm’s, YO! Sushi, O’Learys, Baresso Coffee, FoodMarket, Le Sommelier, Caviar House & Prunier, Steff’s Place, og 7Eleven
  • Food to Fly mad er udvalgt ift. at det er retter, som ikke giver store lugtgener for dine medpassagerer og ikke skaber ekstra belastning på affald for flyselskaberne
  • Det er tilladt at medbringe mad og drikke om bord hos de fleste flyselskaber. Som passager skal du være OBS på de regler, der gælder for det flyselskab, som du rejser med

Om undersøgelsen
Undersøgelsen omhandler danskernes spisevaner i forbindelse med flyrejser. Den er udarbejdet af Københavns Lufthavn og gennemført af Analyse Danmark.

Analysen er foretaget af Analyse Danmark i perioden 1.-6. oktober 2015. 841 respondenter over 18 år har svaret. Stikprøven er udtrukket tilfældigt på køn, alder, geografi (region), så den afspejler befolkningssammensætningen på disse parametre. Data er vægtet på køn, alder og region i hht. Danmarks Statistiks fordeling.

Du kan læse mere om Food to fly konceptet på www.cph.dk/foodtofly

For yderligere information kontakt: CPH presse, +45 32 31 28 00