Rekordmange taxier igennem nyt taxisystem

Mandag den 5. oktober 2015 kl. 6.00 kørte den første taxi igennem det nye taxisystem i Københavns Lufthavn. Siden har op til 3.900 taxier hver dag kørt igennem systemet, hvilket er det højeste antal taxier, der er målt, i den tid lufthavnen har registreret antallet af taxiture. 

13.10.2015

Mandag den 5. oktober 2015 lancerede hovedstadens fire taxiselskaber og Københavns Lufthavne A/S et nyt taxisystem. Målet med systemet er at halvere taxikøerne og chaufførernes spildtid, at fjerne trafikkaos omkring lufthavnen – og ikke mindst at give kunderne en bedre service.

"Vi er kommet rigtigt godt fra start. Ideen med at styre antallet af taxier efter vores prognoser for, hvor mange rejsende, der er i lufthavnen, ser ud til at virke, og efter lidt små udfordringer i begyndelsen af ugen, ser det ud til, at passagerer og chauffører nu begynder at mærke fordelene ved systemet," siger Henrik Peter Jørgensen, Kommunikationsdirektør, Københavns Lufthavne A/S.

Taxi Management Systemet giver taxiselskaberne adgang til lufthavnens passagerprognoser, så der kun sendes vogne til lufthavnen, når der er brug for dem.

For fremtiden skal taxierne ikke holde i lange køer på lufthavnens mest trafikerede vej, Ellehammervej, men på et særligt taxidepot. Herfra kaldes taxierne frem til Terminal 3, når der er ture.

3.317 taxiture om dagen
Målinger før introduktionen af det ny taxisystem blev introduceret viste, at der er i gennemsnit var 2.500 taxiture fra lufthavnen om dagen. Fra mandag til fredag i den første uge har der i gennemsnit været 3.317 taxiture om dagen fra lufthavnen.

"Der har virkelig været tryk på systemet, og i lyset af, at det er et helt nyt system, synes jeg faktisk, at det er gået over forventning. Nu gælder det om at vi sammen bliver endnu skarpere på at bruge systemet, så vi får ventetiden ned og kundeoplevelsen op.

Faktisk har vi allerede været i stand til at optimere brugen af vores vogne så de ikke holder og venter i lufthavnen på en tur," siger Carsten Aastrup, adm. direktør for Taxinord.

De mange taxiture fra lufthavnen i begyndelsen af ugen skyldes blandt andet en stor konference i Bella Center.

Fokus på de rejsende
De første dage har der været meget opmærksomhed på den tekniske del af systemet, men i takt med at chaufførerne har lært systemet at kende, rettes fokus nu på de rejsende:

"Vores chauffører er meget opmærksomme på at levere en god service til kunderne, og jeg er sikker på, at vi med det nye system kommer til at sætte nye standarder for god kundeservice i taxibranchen. Og så regner jeg da med, at vi leverer så god service, at vi snupper bonussen i dette kvartal," siger Jacob Gulmann, adm. direktør for TAXA 4x35.

For at fremme den gode serviceoplevelse er der indført et bonussystem, hvor den eller de taxiselskaber, der yder den bedste service, belønnes med op til 500.000 kroner om året. Bonussen uddeleles 4 gange om året.

Antal taxiture fra Københavns Lufthavn:

Fakta

  • De fire taxiselskaber, der står bag det nye Brobizz-baserede taxi-system sammen med Københavns Lufthavn, er Amager Øbro Taxi 4x27, DanTaxi, TAXA 4x35 og TaxiNord 4x48
  • Der køres knap 1 million taxiture fra lufthavnen årligt
  • Med systemet vil antallet af taxier i lufthavnen blive doseret efter passagerprognoserne for at reducere ventetid
  • Ambitionen er, at ventetiden for taxier, der skal hente kunder, bliver halveret fra de nuværende 42 minutter til i gennemsnit 20 minutter. Det vil spare chaufførerne for ca. 330.000 timer i kø årligt
  • Afsætning af passagerer vil fortsat være gratis for taxiselskaberne - også for selskaber der opererer uden for Region Hovedstaden og som derfor ikke er en del af det nye system
  • Prisen for vognmanden er 16 kroner inkl. moms per tur. Københavns Lufthavne A/S tjener ikke på det nye system