Slut med taxikøer: Fra i dag mindre spildtid og bedre service i lufthavnen

Her til morgen den 5. oktober har hovedstadens fire taxiselskaber og Københavns Lufthavn premiere på et nyt taxisystem. Målet er at halvere taxikøerne og chaufførernes spildtid, at fjerne trafikkaos omkring lufthavnen – og ikke mindst at give kunderne en bedre service. 

05.10.2015

Som en række andre lufthavne i Europa har Københavns Lufthavn nu indført det længe ventede Taxi Management system. Det er sket i samarbejde med hovedstadens fire taxiselskaber, og det skal halvere ventetiden for chaufførerne, fjerne trafikkøerne rundt om lufthavnen og give taxikunderne bedre service.

Med det nye system kan vi langt bedre styre, hvor mange vogne, der er brug for i lufthavnen. I dag venter en taxi i gennemsnit 42 minutter i kø for at få en tur. Målet med det nye system er at halvere den ventetid, så taxierne kan tjene penge i byen frem for at holde og vente i lufthavnen,” siger Henrik Peter Jørgensen, Kommunikationsdirektør, Københavns Lufthavne A/S.
Vi har netop indgået en aftale med HORESTA om et servicekoncept, der sætter fokus på kundens ret til en god service og taxi management systemet i lufthavnen flugter fuldkommen med indholdet i den aftale. Alle vores chauffører gennemgår et kursus i kundeservice i disse måneder og bliver undervist så de kender kravene fra lufthavnen og HORESTA og til god service. Det er kundernes garanti for at få den bedste service,” siger Thomas RB Petersen, adm. direktør, Taxi 4x27 (tidl. Amager-Øbro Taxi).

Taxi Management Systemet giver taxiselskaberne adgang til lufthavnens passagerprognoser, så der kun sendes vogne til lufthavnen, når der er brug for dem. For fremtiden skal taxierne ikke holde i lange køer på lufthavnens mest trafikkerede vej, Ellehammervej, men på en særlig P-plads ved siden af Hilton hotellet. Herfra kaldes taxierne frem til Terminal 3, når der er ture.

Bedre service
Målet med det nye Taxi Management System er også at øge servicen. De fire taxiselskaber har alle klare regler om, at taxikunderne skal kunne forvente en ren taxi og en venlig, velklædt og serviceminded chauffør, der er klar til at hjælpe med f.eks. bagagen.

”Mødet med en taxachauffør er ofte det første med Danmark for udenlandske turister og forretningsrejsende. Det skal være et godt møde, og derfor er jeg glad for at vi fra i dag kan sætte endnu mere fokus på at forbedre servicen. Derfor er jeg også tilfreds med, at der er indført en bonusordning, så god service bliver belønnet,” siger Henrik Peter Jørgensen.

Fremme god service
For at fremme den gode serviceoplevelse indføres derfor et bonussystem, hvor den eller de taxiselskaber, der yder den bedste service, belønnes med op til 500.000 kroner om året. Hvis taxiselskabets regler om god service ikke bliver efterlevet, kan taxichaufførerne miste retten til at hente kunder i lufthavnen fra 12 timer til en hel uge, i yderste konsekvens kan man miste retten permanent.

Et effektivt taxi management system vil være til gavn for både taxiselskaber, lufthavnen og ikke mindst kunderne. Vi ser frem til at levere et taxiprodukt af højere kvalitet og en mere effektiv service, til både glæde og økonomisk gavn til vores vognmænd,” siger adm. direktør for TAXA 4x35 Jacob Gulmann.

”Vi har samarbejdet med taxiselskaberne i lang tid for at finde en god løsning, der både øger servicen, letter trafiktrykket i lufthavnen og samtidig styrker branchen. Det er lykkedes med det nye taxi management system, og vi er meget opmærksomme på, at systemet skal fungere optimalt, så de gode hensigter kommer kunderne til gode,” siger Henrik Peter Jørgensen.

Fakta

  • De fire taxiselskaber, der står bag det nye Brobizz-baserede taxi-system sammen med Københavns Lufthavn, er Amager Øbro Taxi 4x27, DanTaxi, TAXA 4x35 og TaxiNord 4x48
  • Der køres knap 1 million taxiture fra lufthavnen årligt
  • Med systemet vil antallet af taxier i lufthavnen blive doseret efter passagerprognoserne for at reducere ventetid
  • Ambitionen er, at ventetiden for taxier, der skal hente kunder, bliver halveret fra de nuværende 42 minutter til i gennemsnit 20 minutter. Det vil spare chaufførerne for ca. 330.000 timer i kø årligt
  • Afsætning af passagerer vil fortsat være gratis for taxiselskaberne - også for selskaber der opererer uden for Region Hovedstaden og som derfor ikke er en del af det nye system
  • Prisen for vognmanden er 16 kroner per tur. Københavns Lufthavne A/S tjener ikke på det nye system.