Københavns Lufthavn satte passagerrekord

Med en vækst på 6,5 procent i passagertallet – svarende til 1.560.063 rejsende – rundede Københavns Lufthavn 25,6 mio. passagerer i 2014, og satte dermed passagerrekord for fjerde år i træk. December bød på en vækst på 3,0 procent.

25.627.093 landede det totale passagertal på i Københavns Lufthavn i 2014, og dermed satte lufthavnen ikke alene passagerrekord, men havde også for første gang flere end 25 mio. passagerer på ét år.

Specielt udenrigstrafikken trak væksten året igennem, og dermed styrker vi fortsat vores position som internationalt knudepunkt. Et faktum, der i særdeleshed bliver understøttet af, at vi samlet set havde en vækst på 8,0 procent på vores 27 interkontinentale ruter i 2014,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S.

Positionen som vigtigt nordeuropæisk trafikknudepunkt blev endvidere styrket af, at transfertrafikken steg 12,6 procent i hele 2014 – og 2,3 procent i december. Stigningen i transfertrafikken var størst på de vigtige feeder-ruter fra Stockholm, Oslo og Bergen.

Udenrigstrafikken steg med 6,8 procent for året, og med 3,7 procent i december. Indenrigstrafikken steg med 2,3 procent for året, mens den dog pga. lavere kapacitet på ruterne til Aalborg, Billund og Karup faldt med 4,0 procent i årets sidste måned.

Månedlig trafikudvikling i 2014

Download Excel-fil