Bedre forhold for indenrigsrejsende i CPH

Direkte adgang til metro og tog, kortere gåafstande, hurtigere transfer ud i verden og adgang til alle de faciliteter, som udenrigsterminalerne i Københavns Lufthavn byder på. Sådan bliver fremtiden for de flere end 1,5 millioner danske indenrigsrejsende, når terminalerne lægges sammen næste år.

Der venter de rejsende helt nye muligheder, når flyselskaberne og Københavns Lufthavn næste år lægger indenrigstrafikken sammen med den internationale trafik i Terminal 2 og Terminal 3.

Sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken har været et stort ønske hos SAS og Norwegian, der står for knap 85 procent af indenrigsflyvningen i Danmark.

Beslutningen om dermed at lukke Terminal 1 som indenrigsterminal og omdanne den til en af lufthavnens fingre er en del af den fireårige takstaftale, der netop er indgået mellem CPH og flyselskaberne i Københavns Lufthavn.

SAS: En bedre rejseoplevelse

Med sammenlægningen af indenrigs i udenrigsområdet går SAS forrest og nytænker en enklere og forbedret rejseoplevelse. Det giver rigtig god mening at samle SAS i lufthavnen og dermed tilbyde alle vores rejsende samme gode faciliteter og services,,” siger koncerndirektør Flemming Jensen, SAS.

”Der er mange fordele ved, at SAS findes i samme terminal. SAS’ kunder, som benytter lufthavnen til at rejse via København og ud i verden, vil opleve kortere ventetid og langt kortere gåafstande. Og for de mange indenrigsrejsende til og fra København er metroen og toget lige ved ankomstterminalen. For SAS betyder det desuden, at vi kan øge vores produktivitet,” siger Flemming Jensen.

Norwegian: Det bliver lettere for passagererne
Hos Norwegian, det næststørste flyselskab i Københavns Lufthavn, har ønsket blandt andet været at kunne operere endnu mere effektivt ved at sammenlægge indenrigs og udenrigs.

Norwegian er optaget af at gøre rejsen så enkel og smidig som mulig for vores passagerer, og med den nye sammenlægning er vi endnu et skridt på vejen. Vi får nu større mulighed for at samle flytrafikken, hvilket resulterer i en endnu bedre udnyttelse af vores fly, lavere omkostninger og kortere turn around-tider. En effektiv operation betyder i sidste ende, at vi fortsat kan tilbyde passagerene billige flybilletter,” siger informationschef i Norwegian, Johan Bisgaard Larsen.

CPH: Aftalen styrker indenrigs
Administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, vurderer, at sammenlægningen vil binde Danmark bedre sammen:

”De rejsende og provinslufthavnene har haft et stort ønske om at styrke indenrigstrafikkens forhold i CPH og dermed binde Danmark bedre sammen. Det gør vi nu. Med sammenlægningen bliver det endnu nemmere at skifte fly og rejse via CPH ud i verden.

På den måde styrker det den internationale tilgængelighed til hele Denmark, at vi har en konkurrencedygtig international lufthavn i hovedstaden, der kan tilbyde 155 direkte ruter til destinationer i Europa og resten af verden,” siger Thomas Woldbye.

FAKTA:

• Sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken er en del af den fireårige takstaftale, der netop er indgået mellem CPH og flyselskaberne om prisen for at bruge lufthavnen. Aftalen træder i kraft 1. april 2015
  • I løbet af næste år lukkes den nuværende Terminal 1 som selvstændig terminal og fortsætter som ”finger”.  Derefter får de 1,5 millioner indenrigspassager fuld adgang til alle faciliteterne i Terminalerne 2 og 3.
  • Med sammenlægningen kommer både indenrigs og udenrigstrafikken til at bruge de samme faciliteter, og derfor harmoniseres taksterne. Det betyder, at den hidtidige lavere indenrigstakst erstattes af en fælles takst, som bliver lidt mindre end den nuværende udenrigstakst. Omlægningen er indtægtsneutral for CPH.
  • Takstændringerne indfases over to år.