Mere plads til de lange rejser

Københavns Lufthavn investerer nu en kvart milliard i at udbygge Finger C, så både passagererne og de store interkontinentale fly får bedre plads og service. 

07.07.2014

Med 2.900 ekstra kvadratmeter til passagererne og tre nye brobetjente standpladser til de store, interkontinentale fly, gør Københavns Lufthavn plads til yderligere vækst.

Det næste knap halvandet år vil flere end 100 håndværkere, ingeniører og byggefolk være beskæftiget med udvidelsen af lufthavnens Finger C, der håndterer de lange ruter og rejser til Non-Schengen lande.

”Vi har de senere år skabt markant vækst på de lange ruter, så Danmark i dag har direkte flyforbindelser til 27 interkontinentale destinationer. Vi forventer mere vækst i de kommende år, så derfor skal der bygges nu,” siger teknisk direktør i Københavns Lufthavn, Christian Poulsen. Og målet med byggeriet er klart:

”For passagerne skal det den nye del af Finger C være et rart, lyst og afstressende sted at opholde sig, mens man venter på, at boarde sit fly til den lange rejse,” siger Christian Poulsen

Klar til de største fly
I januar offentliggjorde lufthavnen visionen Expanding CPH om, hvordan der i løbet af de kommende to-tre årtier skal skabes plads og faciliteter til at kunne håndtere 40 millioner passagerer årligt – næsten en fordobling af de 24,1 millioner, der sidste år rejste igennem CPH.

Den første synlige del af den vision bliver Finger C, der udvides og ombygges for ca. en kvart milliard kroner. Inden udgangen af 2015, vil den 25 meter brede og 100 meter lange butterfly-formede tilbygning stå klar til at betjene de store fly, der opererer på ruterne til Asien og Nordamerika.

Det betyder også, at bygningen hurtigt kan gøres klar til at betjene selv de allerstørste passagerfly som A-380, hvis de en dag skulle sættes i rute til CPH.

CPH følger strategien
Administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, kalder byggeriet endnu et synligt og helt konkret eksempel på at lufthavnens World Class Hub strategi er ved at blive rullet ud.

”Et er at have en strategi, noget helt andet er at efterleve den og gennemføre den. Udbygningen af Finger C er et godt eksempel på, at vi nu eksekverer og gennemfører vores World Class Hub strategi.” siger Thomas Woldbye.

Et tidsløst design
 Den nye bygning er tegnet af det prisbelønnede ”schmidt hammer lassen architects”.

”I Københavns Lufthavn har det været vigtigt for os at ramme et tidløst udtryk, som er afpasset det design, der har bragt CPH op blandt verdens bedste lufthavne,” siger senior partner John F. Lassen.

Som hovedentreprenør på byggeprojektet er valgt Jakon, der er god erfaring med at bygge i en lufthavn, der skal være i fuld drift 24 timer i døgnet alle årets dage. Bdr. Hedegaard har vundet arbejdet med standpladserne. Rådgiver er MOE.

Boarding ved Gaten
Udover at udbygge Finger C, for at skabe plads til yderligere 1.200 passagerer, er Københavns Lufthavn netop gået i gang med en stor renovering af den eksisterende sydlige del af fingeren ved gates C34 og C37.

Her bliver de tilhørende lounges nu gjort lyse og åbne, så passagererne kan sidde, hvor de har lyst, indtil de bliver kaldt til boarding. Det giver mere fleksibilitet, bedre udnyttelsen af pladsen og en bedre oplevelse for passagerne.

Samme Gate-boarding procedure vil blive brugt i den kommende udvidelse. Her samarbejder CPH og flyselskaberne nu tæt om at teste de bedst mulige procedurer.