CPH endnu en gang kåret som Europas mest effektive lufthavn

For niende gang på 11 år er Københavns Lufthavn blevet kåret som Europas mest effektive lufthavn. Bag prisen står det internationale, uafhængige Air Transport Research Society, ATRS 

18.07.2014

Prisen som ”Europas mest effektive lufthavn” blev i aftes  overrakt til Københavns Lufthavns driftsdirektør Kristian Durhuus ved ATRS World Conference i franske Bordeaux.

“Selvom det er niende gang på 11 år, at vi vinder prisen som Europas mest effektive lufthavn, så kan jeg garantere, at det ikke er noget, vi hverken tager for givet eller vænner os til.  Konkurrencen mellem de større lufthavne om flyruter, vækst og arbejdspladser er blevet markant skærpet det sidste år, så vi er meget stolte over prisen,” siger driftsdirektør Kristian Durhuus.

Godt nyt for Danmark Air Transport Research Society (ATRS) er en gruppe professorer og luftfartseksperter fra universiteter verden over, der har udviklet en metode til at sammenligne lufthavnes effektivitet. Og at København vinder endnu en gang er godt nyt for Danmark.

”Vi har i dag langt flere flyruter og flere arbejdspladser i lufthavnen, end Danmarks størrelse og befolkningstal egentlig burde berettige til. Baggrunden er, at CPH er et effektivt knudepunkt, hvor folk fra hele Norden, Baltikum, Polen og Nordtyskland flyver til for at rejse videre ud i verden. Derfor er det afgørende, at vi fortsat udvikler lufthavnen, og at vi hele tiden arbejder på at være så effektive som muligt,” siger Kristian Durhuus.

Et værdifuldt redskab
Formanden for ATRS, Professor Tae Hoon Oum fra The Sauder School of Business, er overbevist, at kåringen som Europas mest effektive er et værdifuldt redskab for CPH, der er i skarp konkurrencen med andre større lufthavne.

“Med den verdensomspændende voksende konkurrence i luftfartsindustrien, er disse rankings meget værdifulde – ikke blot for lufthavne og flyselskaber, men også for f.eks. regeringer, myndigheder, investorer og forskere,” siger Tae Hoon Oum.

Fokus på strategien Arbejdet med effektivisering og reducering af kundernes samlede omkostninger ved at operere eller drive forretning i Københavns Lufthavn er en central del af CPHs World Class Hub-strategi.

“I vores strategi fokuserer vi på det, vi kalder Customer’s Total Cost of Operation, altså kundernes samlede operationelle omkostninger ved at være i Københavns Lufthavn. Vi arbejder konstant på at øge effektiviteten samtidig med, at vi reducerer omkostningerne for flyselskaber, handlere, forpagtere og alle andre, der driver forretning i Københavns Lufthavn” siger Kristian Durhuus.

Selvbetjening øger effektiviteten En effektiv måde at reducere omkostninger på er selvbetjening og ny teknologi. Her har CPH i flere år været en af foregangslufthavnene – først med selvbetjeningsautomaterne til check-in, siden med alt fra selvbetjent bagagedrop til automatisk kontrol af boardingkort ved security og ved gates.

“Automatiseringerne er en ren win-win investering. Flyselskaberne sparer penge og passagererne sparer tid og får samtidig mere kontrol over deres rejse. Det giver mere tilfredse passagerer og mere konkurrencedygtige flyselskaber,” siger Kristian Durhuus.