CPH europamestre i ruteudvikling

Efter at have vundet Verdensmesterskabet i ruteudvikling ved World Routes konferencen i efteråret, hjemførte CPH i aftes Europamesterskabet i samme disciplin ved Routes Europe i Marseille.

Københavns Lufthavn vandt mandag aften Europamesterskabet i ruteudvikling. Det skete i hård konkurrence med en række af Europas førende lufthavne som Frankfurt, Zürich, Barcelona, Rom, og Moskva-lufthavnen Sheremetyevo og ikke mindst Amsterdam, der tog andenpladsen.

“Prisen ved ”Routes Europe” understreger, at ruteudvikling er andet og mere end almindeligt salg- og markedsføringsarbejde. Prisen er en anerkendelse af det tillidsfulde og kreative samarbejde, vi har med flyselskaberne,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavn.

Verdens førende
“Routes” er verdens førende ruteudviklingskonferencer, hvor flyselskaber og lufthavne mødes for at diskutere rutemuligheder. Juryen, der uddeler prisen, består af repræsentanter fra en række flyselskaber.

“Specielt det faktum, at det er flyselskaberne - vores kunder - der sidder i juryen, vægter jeg højt. Det betyder, at vi bliver set som troværdige sparringspartnere. Det er vigtigt, for enhver ny rute er en satsning fra flyselskabernes side, og derfor skal den businesscase, vi præsenterer for dem, være troværdig og bæredygtig,” siger Thomas Woldbye.

Flot vækst
Dommerpanelet fremhævede i forbindelse med prisuddelingen, at det var lykkedes Københavns Lufthavn at få succes med at udvikle både lavpris og de lange ruter samtidig. Nye interkontinentale ruter til San Francisco, Los Angeles og Fort Lauderdale blev fremhævet på linje med væksten på over 20 procent i 2013 hos CPH’s tre store lavprisflyselskaber, Norwegian, easyJet og Vueling.

"Vi forsøger at udvikle samarbejdet fra den traditionelle leverandør-kunde model til et partnerskab, hvor vi arbejder tæt sammen på at få tingene til at fungere. Prisen er en anerkendelse af vores indsats for at skabe en fælles succes," siger Københavns Lufthavns ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen om prisen.