CPH skaffer mere plads til taxaer

Hvis Københavns Lufthavn skal have plads til fortsat at vokse, skal der styr på de ofte meget lange taxi-køer omkring lufthavnen. Derfor sender CPH nu taxiture til en værdi af 650 mio. kr. i udbud for at få indført et Taxa Management system. Det skal sikre, at der i takt med lufthavnens vækst også i fremtiden vil være den taxi-betjening, der er brug for – til gavn for både passagerer, chauffører og vognmænd.

Det skal være slut med lange taxikøer foran terminaler, parkeringshuse, biludlejning og på lufthavnens mest befærdede vej, Ellehammervej. Derfor vil CPH i lighed med lufthavnene i f.eks. Stockholm, Oslo, Frankfurt og Paris indføre et Taxi Management system.

Taxiture for 650 millioner kroner
Det bliver nu en del af et udbud af taxikørslen, som alle taxiselskaber, der i dag betjener lufthavnen, inviteres til at byde på. Kontrakten har en værdi på omkring 650 millioner kroners taxi-kørsel over tre år.

Og alt tyder på, at det beløb vil vokse i de kommende år. Alene i 2014 er antallet af taxa-ture til og fra lufthavnen vokset med 50.000.

”Københavns Lufthavn vokser betydeligt i disse år – på landingsbanerne, i terminalerne og på vejene og pladserne foran lufthavnen. I år runder vi med al sandsynlighed 25 millioner rejsende. Flere rejsende betyder, at også behovet for taxaer vokser,” fortæller passagerchef Marie-Louise Lotz, Københavns Lufthavn.

"Skal vi have fysisk plads til al den vækst i fremtiden, skal vi ikke blot udbygge lufthavnen. Vi har også brug for et langt mere tidsvarende system til at styre taxaerne, så vi kan sikre, at der i takt med lufthavnens vækst fortsat vil være den taxi-betjening, der er brug for,” tilføjer hun.

1,35 millioner taxi-ture
En rapport fra januar udarbejdet for Taxinævnet i Region Hovedstaden viser, at mere end hver tiende taxi-tur i hovedstadsområdet er fra eller til lufthavnen - i alt 1,35 million ture om året.

Det nye intelligente Taxi Management system er baseret på et BroBizz-koncept, hvor bomme, et prognoseværktøj og et taxidepot sikrer, at der altid er præcis de taxier, som der er brug for.

Derfor bliver der indrettet et nyt opmarchområde for taxierne ved Hotel Hilton, så vognene ikke længere skal holde i kø fra terminalerne og ned langs lufthavnens mest befærdede vej, Ellehammervej.

Med det nye system vil lufthavnen få en langt mere præcis dialog med taxicentraler og vognmænd, der løbende bliver orienteret om behovet for taxier. Dermed kan man begrænse tomgang og unødig ventetid og samtidig frigøre taxier til at køre andre ture i det storkøbenhavnske område.

Svenske taxier kan fortsat køre i Københavns Lufthavn
Præcis som i dag vil såvel svenske taxier, som taxier uden for hovedstadsområdet have mulighed for at køre taxi i Københavns Lufthavn. De regler som gælder i dag, vil også gælde i fremtiden.

Dermed kan passagerer fortsat bestille deres lokale taxi til at hente dem i lufthavnen, og særaftalen for de svenske taxier vil fortsat gælde. Alle taxier, der bruger anlægget, skal dog bidrage til at finansiere taxi management systemet. Her vil de nærmere vilkår blive fastlagt i løbet af foråret.

Fakta om udbuddet:

• På linje med andre private virksomheder som Novo Nordisk, Novozymes og Haldor Topsøe har Københavns Lufthavne A/S valgt at udbyde taxikørslen fra lufthavnen i et åbent udbud i starten af det nye år. Finansieringen af systemerne og deres løbende drift vil blive pålagt det eller de selskaber, der vinder udbuddet.

•  Københavns Lufthavn A/S kan lave et udbud for taxikørslen, da  taxibekendtgørelsens kapitel 5 kun gælder de holdepladser, der i henhold til reglerne er oprettet af kommunalbestyrelsen i den pågældende kommune. Holdepladsen ved Københavns Lufthavn er en privat holdeplads, og bestemmelserne i bekendtgørelsens kapitel 5 gælder ikke for lufthavnens taxi-holdeplads. Det bekræftede Østre Landsret i øvrigt i en afgørelse fra 2010.

• Københavns Lufthavne A/S kommer ikke til at tjene penge på udbuddet eller det nye system. Den forventede årlige pris på 17 millioner kroner for etablering og drift af Taxi Management skal betales af de selskaber, der vinder udbuddet – et udbud, der giver en omsætning på ca. 650 millioner kroner de kommende tre år. Om prisen for passagererne senere vil stige, er op til taxi-branchen.