02.11.2021

Københavns lufthavn fortsætter succesen med verdens bedste lufthavnsgastronomi

I starten af 2015 åbner restauranterne Aamanns, Gorm’s og YO! Sushi i Københavns Lufthavn. De tre nye restauranter vil forkæle dine smagsløg og skal være med til at sikre, at Københavns Lufthavn også i 2015 kan leve op til sin pris for verdens bedste lufthavnsgastronomi – en pris som lufthavnen vandt ved FAB Awards 2014.

Danmark har i de senere år skabt en stærk profil inden for madlavning og er i den grad sat på det gastronomiske verdenskort, og udvalget af restauranter og caféer i Københavns Lufthavn er ingen undtagelse. I Københavns Lufthavn findes der nye appetitvækkende dufte og smagsvarianter på begge sider af sikkerhedstjekket, så både de rejsende og de som skal hente eller bringe har mulighed for at få stillet sulten.

Nu bliver muligheden for at spise sig mæt i verdens bedste lufthavnsmad endnu bedre, når restauranterne Aamanns, gorm’s og YO! Sushi åbner i lufthavnen i starten af 2015. De tre enheder er alle drevet af SSP, der siden 1975 har drevet restauranter og cafeer i Københavns Lufthavn og i dag står bag mange af lufthavnens mad og drikke udbud. Disse omfatter flere af Københavns mest populære restauranter som MASH, der tilbyder sofistikeret amerikansk mad med et twist af dansk uhøjtidelighed, og Le Sommelier, der i 2013 vandt en FAB award for bedste kok-ledede lufthavnsrestaurant.

Københavns Lufthavn vandt desuden i juni prisen ’verdens bedste café- og restaurantudvalg’ ved FAB Awards 2014.

”Vi stræber helt bevidst efter at tilbyde vores rejsende så mange indbydende madoplevelser som muligt. Smag er særdeles individuel og derfor har de fleste en mening om, hvad de ønsker at spise.  Derfor er det vigtigt, at der er variationer for alles smag og pengepung, og at pris og kvalitet stemmer overens. Vi lægger stor vægt på, at der værnes om kvaliteten på råvarer og at restauranterne er omhyggelige med det produkt, de tilbyder de rejsende. Dette afspejler de tre nye enheder i den grad – når en dansk traditionsret, sydeuropæisk køkken og japansk kunstservering snart byder sig til i Københavns Lufthavn,” siger Lise Ryevad, Director, Airport Sales, Københavns Lufthavn.

"I SSP er vi stolte over at arbejde med de mest spændende og succesrige brands i verden og bringe dem til lufthavnen. Aamann og gorms er to fremragende eksempler på det pulserende og trendy køkken i København, og YO! Sushi, som SSP har drevet med succes i en årrække, er utvivlsomt en af de mest iøjnefaldende mærker i lufthavne i dag. Vi er sikre på, at det vil glæde passagererne i København, at de nu også er her," siger Tina Grønbech, General Manager for SSP i Danmark.

Danske helte og internationale darlings
Åbningerne i starten af 2015 spænder fra dansk til asiatisk. Aamanns er kendt for det klassiske smørrebrød, gorm’s for smagen af Italien og YO! Sushi bragte som de første begrebet japansk 'Kaiten" sushi bar (retter leveret via et transportbånd) til Europa, og tilbyder nu sine kunder en bid af Tokyo over hele verden.

Så hvad enten man vil forlænge følelsen af at være i Danmark eller tage forskud på ankomsten til Italien eller Japan, skal man nok finde den rette restaurant i lufthavnen.

De danske kokke Gorm Wisweh og Adam Aamann er kokkene bag henholdsvis gorm’s og Aamanns, og selvom maden har rødder i forskellige lande, har de en fælles kærlighed til kvalitetsråvarer. Hos Aamanns er det netop kærligheden til kvalitetsråvarer, der er omdrejningspunktet i missionen mod at bringe den danske frokost tilbage til spisebordet og særligt med fokus på smørrebrød.

”Smørrebrød er elsket og kendt af mange, både danskere og turister. Det tungetvistende ord ’smørrebrød’ vil uden tvivl blive udtalt på mange opfindsomme måder blandt Aamanns gæster i lufthavnen. Det letter forhåbentlig stemningen og giver en god oplevelse, inden gæsternes fly letter,” siger Lise Ryevad.

Også YO! Sushi åbner i Københavns Lufthavn som den første af kædens restauranter på dansk jord. YO! Sushi har eksisteret siden 1997 og blev først introduceret i England, men har siden åbnet restauranter i hele verden.

Alle tre restauranter tilbyder desuden deres retter som ’to-go’ til de rejsende, der synes, at restauranternes retter frister mere end maden om bord på flyet.

Mens du venter – også når du henter
De trofaste familier og venner, der står klar til at afhente efter ankomst, kan naturligvis også spise sig mætte i lufthavnen uden at skulle gennem sikkerhedstjekket. Her er det i højere grad de hurtige løsninger, der er populært. I Terminal 3 finder du eksempelvis Burger King, der er blevet udvidet med flere kvadratmeter, nyt design og et nyt koncept med salg af morgenmad. Skal den lille sult stilles eller kaffetørsten slukkes er der mange muligheder – bl.a. Starbucks, Baresso eller Cafe Ritazza.

Fakta:

• Ved FAB Awards 2014 vandt Københavns Lufthavn følgende priser:
    • Airport Coffee/Non-alcoholic Beverage Outlet of the Year – Joe & The Juice
    • Best digital or social media initiative – Sharing the conversation @CPH
    • Airport F&B of the year – Copenhagen Airport Shopping Center
  • Restauranter på ‘landside’ (dvs. før sikkerhedstjekket) inkluderer Burger King, Baresso, Starbucks, Lagkagehuset, Cafe Ritazza, Bryggeren, 7Eleven, WHSmith og det kendte Steff’s Place, der alle sælger mad og drikkevarer.
  • Læs mere om Aamanns her
  • Læs mere om gorm’s her
  • Læs mere om YO! Sushi her

For yderligere information kontakt venligst kommunikationsrådgiver Camilla Borggaard på 4018 1912 eller camilla.borggaard@ext.cph.dk