27.000 flere schweizere til København med ny SWISS-rute

Den nye rute fra København til Geneve med det schweiziske flyselskab SWISS giver ikke blot danskerne flere muligheder for skirejser og businessrejser. Det vil også betyde ekstra 27.000 schweiziske gæster i København.

Hver eneste ny flyrute skaber vækst og arbejdspladser i Danmark. Det gælder også, når flyselskabet SWISS til april næste år starter seks ugentlige flyvninger mellem København og Geneve.

Selvom både SAS og easyJet i dag flyver på ruten vil SWISS som det tredje selskab snarere udvide markedet end at tage fra de to andre, vurderer Københavns Lufthavns ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen.

”Vores erfaring er, at flere frekvenser stort set altid betyder flere passagerer - altså at man udvider markedet,” siger Ole Wieth Christensen.

”Dertil kommer, at SWISS vil kunne trække flere schweiziske turister og forretningsfolk til Danmark. Mange rejsende har det jo stadig med at vælge deres nationale selskaber – som f.eks. danskere der flyver SAS, og  tyskere der flyver Lufthansa. Vores forventning er, at endnu flere schweizere i Geneve vil vælge at tage en tur til Danmark, når SWISS åbner deres rute,” siger Ole Wieth Christensen.

Beregninger fra Wonderful Copenhagen viser, at den nye SWISS-rute vil bringe 27.000 schweizere til København årligt. Det vil give en ekstra turismeindtægt i Danmark på omkring 28 millioner kroner.

SWISS satser skandinavisk
For SWISS er ruten til Geneve en del af satsningen på det skandinaviske marked. Det Lufthansa-ejede SWISS har i forvejen tre daglige afgange mellem København og Zürich.

Nu satser selskabet på endnu flere forretningsrejsende og ikke mindst turister med de seks ugentlige flyvninger til Geneve, fortæller Urs Limacher, flyselskabets direktør og Head of Sales for de nordiske lande:

"Med de nye ruter vil vi imødekomme den stigende efterspørgsel efter non-stop flyvninger til de schweiziske alper med fantastiske muligheder for udendørs aktiviteter både sommer og vinter ," fortæller han.

SWISS vil flyve alle dage pånær lørdag med afgang fra København til Geneve klokken 15.50 og afgang fra Geneve til København klokken 13:10. Flyvetiden med selskabets Airbus 319/20 bliver to timer. Ruten går i luften 11. april 2014.