Københavns Lufthavn Europas mest effektive – igen

For ottende gang på 10 år er Københavns Lufthavn blevet kåret som Europas mest effektive lufthavn. Bag prisen står det internationale, uafhængige Air Transport Research Society, der analyserer og vurderer effektiviteten i alverdens lufthavne.  

27.06.2013

Prisen som ”Europas mest effektive lufthavn” blev tidligere i dag overrakt til Københavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye ved en konference i Bergamo i Italien. Det er Air Transport Research Society (ATRS) – professorer og luftfartseksperter fra universiteter verden over, der har udviklet en metode til at sammenligne lufthavnes effektivitet – der uddeler prisen, og det er ottende gang på 10 år, at Københavns Lufthavn hædres som Europas mest effektive.

Vi ser prisen som Europas mest effektive lufthavn som en anerkendelse af vores arbejde med at styrke positionen som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt. Som land har Danmark reelt langt flere flyruter, end vores størrelse og befolkningstal burde berettige til. Baggrunden er, at CPH er et effektivt knudepunkt, hvor folk fra hele Norden, Baltikum, Polen, Nordtyskland og Nordengland flyver til for at rejse videre ud i verden. Derfor er det afgørende, at vi fortsat udvikler lufthavnen, og at vi hele tiden arbejder på at nedbringe vores kunders omkostninger” siger Thomas Woldbye.

Fokus på strategien
Netop arbejdet med at reducere kundernes samlede omkostninger ved at operere eller drive forretning i Københavns Lufthavn er en central del af CPHs World Class Hub-strategi.

I vores strategi fokuserer vi på det, vi kalder Customer’s Total Cost of Operation, altså kundernes samlede operationelle omkostninger ved at være i Københavns Lufthavn. Vi arbejder konstant på at øge effektiviteten samtidig med, at vi reducerer omkostningerne for flyselskaber, handlere, forpagtere og alle andre, der driver forretning i Københavns Lufthavn” siger Thomas Woldbye.

Selvbetjening øger effektiviteten
Én måde at reducere omkostningerne på – samtidig med, at effektiviteten øges – er selvbetjening. Københavns Lufthavn var en af foregangslufthavnene, da selvbetjeningsautomaterne holdt deres indtog for et lille tiår siden, og i dag findes der 99 check-in automater i lufthavnen, og over halvdelen af passagererne klarer selv check-in på en af kioskerne.

Derudover introducerede Københavns Lufthavn tidligere på året automatisk kontrol af boardingkortet før sikkerhedstjekket, og det er en løsning, der på et senere tidspunkt også vil blive indført ude i gates. Sidst men ikke mindst indfører lufthavnen senere på året også selvbetjente bagage-drop.

Alle disse initiativer skal øge effektiviteten, sænke kundernes operationelle omkostninger samt øge passagertilfredsheden. Derfor udgør de også en central del af vores strategi” slutter Thomas Woldbye.