Bliv klar til de travleste rejsedage i CPH nogensinde

Selvom sommeren 2013 bliver den travleste nogensinde i Københavns Lufthavn med mindst 6,6 millioner passagerer, kan det sagtens lade sig gøre at få en god og stressfri start på ferien – selv på årets største rejsedag, der ifølge prognoserne falder fredag den 28. juni med flere end 88.000 passagerer. Lufthavnen og flyselskaberne er klar.

Det bliver en usædvanlig travl sommer i Københavns Lufthavn med hele 25 dage, hvor antallet af rejsende runder de 80.000. Det kan lyde lidt overvældende og stressende. Men det er der både råd for og plads til, fortæller passagerchef Marie-Louise Lotz.

Vi har netop udvidet Terminal 2 med 1.400 ekstra kvadratmater, 16 nye check-in automater og 12 nye check-in-pulte, så der er langt bedre plads til de mange passagerer. Alligevel vil mange nok opleve, at der er rigtig meget tryk på især om morgenen. Det kan i sig selv være stressende. Derfor er der to vigtige råd at følge” fortæller passagerchefen.
For det første: Forbered dig og check ind hjemmefra, hvis du kan. Det letter hele turen gennem lufthavnen. For det andet: Kom til tiden. Det vil sige til den tid, flyselskaberne oplyser. Mange tror, at de gør sig selv, flyselskabet og lufthavnen en tjeneste ved at møde meget tidligt op, når der er rigtig travlt. Men det betyder blot endnu flere mennesker i check-in-området, og det gavner jo ingen” siger Marie-Louise Lotz.

En stressfri start
Målet for Københavns Lufthavn er at skabe en så stressfri og behagelig start på sommerferien som muligt. Derfor vil der på de travleste dage være op mod 30 ekstra ”Green-Teams” og servicemedarbejdere på gulvet for at hjælpe. Og i sikkerhedskontrollen, vil der blive åbnet familiespor, hvor børnefamilier i ro og mag kan blive tjekket inden den store ferierejse.

Fra midten af juli får også rygerne mulighed for en mere stressfri rejse i den ellers helt røgfrie Københavns Lufthavn. Her åbner en udendørs terrasse ved finger B efter sikkerhedstjekket.

Så behøver rygere ikke at pulse løs indtil sidste sekund uden for terminalerne, men kan tjekke stille og roligt ind vel vidende, man kan få en cigaret, inden man skal ud at flyve. Det vil give mindre røg udenfor terminalerne og en roligere rejse for alle” siger Marie Louise Lotz.

Klar med ekstra check-in personale
Som lufthavnen ser også flyselskaberne frem til en rigtig travl sommer. Ikke mindst SAS, der i år har 10 nye ruter fra København til destinationer som Pula i Kroatien, Palermo og Cagliari i Italien og den nye populære direkte rute til San Francisco. Dertil kommer SAS-klassikere til f.eks. London, Nice, Milano og Paris, fortæller SAS pressechef Trine Kroman-Mikkelsen.

Her til årets største rejseweekend har vi fuld bemanding overalt med særlig fokus på check-in og bagage drop. For de, der ikke selv tjekker ind på vores app eller sas.dk hjemmefra, åbner vores check-in skranke en halv time tidligere end normalt, det vil sige kl. 4.00, og vi har afsat ekstra personale til at styre eventuel kødannelse i myldretiden” fortæller Trine Kroman-Mikkelsen.

Danskerne vil sydpå til varmen
Hos Norwegian er der også store forventninger til at flyve endnu flere passagerer på ferie. Det er blandt andet baggrunden for, at Norwegian er flyttet fra den østlige ende af Terminal 2 til det helt nye check-in-område.

Det er tydeligt, at danskerne igen i år søger ned mod varmen, hvor Barcelona, Nice, Rom og Mallorca er nogle af vores mest populære destinationer. Vi glæder os til at byde dem velkommen - både i vores splinternye check-in-område og selvfølgelig på vores nye fly med gratis WiFi” siger Johan Bisgaard Larsen, Informationschef i Norwegian.

Selvbetjening en selvfølge
De fleste flyselskaber forventer i dag, at passagerne selv klarer check-in og printer boarding kort, inden man afleverer eventuel bagage, fortæller Købehavns Lufthavns passagerchef:

Derfor har vi i dag 99 selvbetjenings check-in automater i lufthavnen, hvor man både kan printe sine boardingkort og bagage-tags” siger Marie Louise Lotz.

Lad campinggassen blive hjemme
Når det gælder bagagen, skal man huske, at ”farligt gods” som lightere, spritbrændere og campinggas ikke er tilladt i de kufferter, der skal tjekkes ind. Hvis det sker, vil scanningen af bagagen ’afsløre’ genstandene, som så skal fjernes.

Det betyder, at vi efterfølgende skal finde passageren, som selv skal fjerne genstandene i sin kuffert. Det siger næsten sig selv, at det på en travl sommerdag ikke altid lykkes at finde passageren i tide. Så må flyet afgå uden den pågældendes kuffert, og det er jo ikke den bedste start på en dejlig sommerferie” siger Marie-Louise Lotz.

Er du i tvivl, så tjek reglerne på www.flypassager.dk

FAKTA

• Fredag 28. juni tegner ifølge prognoserne til at blive årets største rejsedag med flere end 88.000 passagerer
  • Det er op til den weekend, hvor folkeskolerne indleder sommerferien og samme weekend, som Roskilde Festival begynder. Derudover har Københavns Lufthavn flere tusinde krydstogtpassagerer