CPH indfører selvbetjenings bagage-drop

Københavns Lufthavn indfører selvbetjente bagage-drop. Dermed bliver vejen gennem lufthavnen endnu hurtigere og nemmere for de rejsende, ligesom flyselskabernes omkostninger bliver reduceret. Løsningen gælder i første omgang passagerer hos SAS og Norwegian.

Københavns Lufthavn har indgået aftale med det norske firma DSG om levering af i første omgang 12 stk. self-service bagage-drop.  Dermed får passagererne en endnu hurtigere vej igennem lufthavnen, idet selvbetjeningen reducerer tiden, man bruger på indlevering af bagagen, markant.

”Langt hovedparten af vores passagerer foretager i forvejen selv check-in på enten internet, mobil eller en af de 83 selvbetjeningskiosker i lufthavnen, og muligheden for selv at printe og montere bagagemærker og derefter aflevere kufferten direkte på bagagebåndet speeder hele turen gennem lufthavnen op,”

siger Marie-Louise Lotz, passagerchef i Københavns Lufthavn, og fortsætter:
”Samtidig viser vores mange passagerinterviews, at de rejsende i høj grad foretrækker ’gør-det-selv’-løsninger, så den selvbetjente bagage-drop løsning giver os forventninger til en endnu højere passagertilfredshed.”

Tages i brug sidst på året
Københavns Lufthavn forventer at tage den selvbetjente bagage-drop løsningen i brug sidst på året. Der bliver opsat otte selvbetjente bagage-drops i Terminal 3 og fire i Terminal 2, og i første omgang bliver servicen forbeholdt rejsende hos SAS og Norwegian, der tilsammen flyver ca. 60 procent af passagererne ud af København.

På sigt er målet at tilbyde selvbetjente bagage-drop til flest mulige passagerer – en service og teknologi, der ikke blot kommer passagererne til gode, men også flyselskaberne.

CPH arbejder i sin World Class Hub-strategi med at reducere flyselskabernes samlede omkostninger ved at operere i Københavns Lufthavn, og selvbetjente bagage-drops understøtter strategien, da der bliver brug for mindre bemanding ved skrankerne.

"Det er afgørende, at Københavns Lufthavn fortsat finder løsninger, der reducerer omkostningerne for vores kunder, flyselskaberne, samtidig med, at passagerne får større indflydelse på den samlede rejseoplevelse," siger Steve Tarbuck, Business Development Manager i Københavns Lufthavn.