Kom til stor jubilæumsfest i Roskilde Lufthavn den 5. maj

Tjek en topmoderne businessjet, en førsteklasses brandbil eller TV2 News helikopteren. Det er et par af de mange aktiviteter, der bydes på, når Roskilde Lufthavn inviterer alle til 40 års jubilæumsfest søndag den 5. maj kl. 13-17.

Hvad laver de egentlig i Roskilde Lufthavn? Hvis det er et spørgsmål, du har stillet dig selv, kan du få en masse svar søndag den 5. maj. Her inviterer Roskilde Lufthavn naboer, venner, kunder, kolleger og forretningsforbindelser til en sjov eftermiddag med alt fra fly, helikoptere og brandbiler til soldater, piloter og told-hunde.

Det bliver også tilbudt rundflyvning med både fly og helikoptere. Og har man en pilot i maven, kan man få sig en god snak med flyskolerne om, hvad der skal til for at få sit eget certifikat.

Bruce og direktøren

”Vi er stolte af vores lufthavn. Og det vil vi gerne dele ved at arrangere en rigtig god familiedag, hvor man kan opleve og lære mere om de mange spændende job, uddannelser og aktiviteter, der er her i lufthavnen,” siger Roskildes Lufthavnschef Lars Lip.

Aktiviteterne er mange. Om det er brandfolk og pilotelever i skarp træning, Bruce Springsten med privatfly, danske soldater hjemme fra Afghanistan eller direktøren, der flyver af sted i sin privatjet fra lufthavnen 7 kilometer syd for Roskilde

”Fra oprindeligt at skulle have været en lufthavn med ruteflyvninger, har vi i stedet udviklet Roskilde til i dag at være en af Europas bedste lufthavne til at håndterer privat- og taxiflyvninger – og det gælder både soldater, direktører og rockstjerner,” fortæller Lars Lip.

Skaber 300 arbejdspladser
Selve virksomheden Roskilde Lufthavn har 36 ansatte. Dertil kommer cirka 25 virksomheder med omkring 300 ansatte.

”Vi er på den måde en af Sjællands større, private arbejdspladser,” siger Lars Lip, der håber, at rigtig mange sjællændere vil møde op og fejre 40 års jubilæet.
”Da det er festdag, er der naturligvis gratis entre. Og så byder vi også på både kaffe og kage,” lover lufthavnschefen.

• Indviet 1. april for 40 år siden

• Lufthavnen 36 medarbejdere og huser cirka 25 virksomheder med 300 ansatte

• Ejes af Københavns Lufthavne A/S

• 73.800 operationer sidste år med privat-flyvninger, skole-flyvninger og helikopteroperationer.

• Længste bane er 1.799 meter

• Kåret til syvende bedste business-lufthavn i Europa, Mellemøsten, Afrika og Rusland

• Huser flere pilotuddannelser

• Hjemsted for Redningshelikopteren EH 101 - Search And Rescue beredskabet Eskadrille 722