Find din vej i Lufthavnen

Et godt glas vin i Le Sommelier, en ny kjole hos Malene Birger eller måske bare en halv time med børnene i legeområdet. Og så af sted til din gate i Finger A. Men hvor er det nu, gate A23 ligger og hvor lang tid, tager det mon at komme derhen? Nu er det let at finde svaret. Københavns Lufthavn udvikler som den første lufthavn i verden en ny funktionalitet til pc og mobil, der gør det muligt for dig at se din tur gennem lufthavnen – helt fra metrostationen eller din parkerede bil og forbi netop de oplevelser i terminalerne, som du ønsker at få med, før du går videre til din gate.

04.04.2013

Overblik. Så kort kan det formuleres, når det nye virtuelle hjælpemiddel til at finde rundt på alle lufthavnens mange kvadratmetre skal beskrives. Det viser en 360 graders foto-gengivelse af alle passagerområderne – lige fra ankomst på metrostation eller parkeringsanlæg til der, hvor dit fly holder parkeret. Ved hjælp af den nye service kan du enten sidde i ro og mag hjemme ved pc’en og orientere dig, før du skal af sted, eller du kan gøre det via din smartphone, når du er ankommet til lufthavnen. På mobilen skal du blot åbne den gratis CPH Airport app, så sørger den for at positionere dig ved hjælp af de hundredevis af wifi-punkter, der er placeret i terminalerne.

Personlig guide gennem lufthavnen

”Det er vigtigt for os, at vores kunder hurtigt og trygt kan finde vej gennem lufthavnen, og at de let kan få et overblik over hvilke butikker, spisesteder og meget andet, vi tilbyder”,

siger Karen Bender, E-commerce & Marketing Director i Københavns Lufthavne.

”Vi er stolte af vores lufthavn og det store udbud af butikker og restauranter, vi har i shopping-området. Med vores nye service her kan vi hjælpe vores passagerer med let at finde vej til netop de oplevelser, de ønsker at få med, før de nemt og enkelt kan guides videre til deres gate."

Første lufthavn i verden
Københavns Lufthavn er den første lufthavn i verden, som tilbyder denne service, der forventes at blive til stor gavn for flere forskellige typer passagerer.

”Min forventning er, at andre lufthavne snart vil følge trop og udvikle noget lignende, da den vil være til stor gavn for mange af passagererne”

siger Karen Bender og uddyber:

”Det gælder både de passagerer, der rejser sjældent og som vil have stor glæde af den tryghed, det vil give dem at kunne se og planlægge turen gennem lufthavnen hjemmefra, og det gælder de, der rejser ofte og vil kunne bruge app’en til at få eventuelle, udvalgte oplevelser i terminalerne med uden bekymring om at nå frem til gaten i tide.”

Hyppige opdateringer
Teknikken i værktøjet er enkel: Hele lufthavnen er blevet gennemfotograferet med et særligt kamera, der tager billeder i en 360 graders vinkel rundt om sig selv. Derefter ”syes” billederne sammen ved hjælp af en særlig software. Resultatet er en nøjagtig foto-gengivelse af hele lufthavnen i stil med funktionen ”Street view” i GoogleMaps. Billederne vil blive opdateret flere gange om året, når der sker udskiftning i fx sammensætningen af butikker.

在机场找到你的方式
Online-hjælpemidlet bliver udviklet på fire sprog: Dansk, svensk, engelsk og som noget nyt i CPH også på kinesisk for at imødekomme den stigende mængde kinesiske passagerer, der gæster Danmark. Web-løsningen er klar til brug på dansk og engelsk og kan findes her. Den mobile version er i støbeskeen og vil i løbet af foråret blive integreret i CPH Airport app til iPhone og Android. Du kan downloade app’en på forhånd.