CPH satser på kineserne med guides, kort og APP

Der er rift om de velhavende kinesere, der rejser til Europa på ferie og forretning. Derfor har Københavns Lufthavn blandt andet ansat kinesiske guides og lavet kinesisk hjemmeside med wayfinding. Og mere er på vej for at få kineserne til at føle sig velkomne i Danmark.  

24.04.2013

我们在哪里可以买巧克力?Det er nok de færreste danskere, der forstår spørgsmålet: Hvor kan jeg købe chokolade? Men det er et spørgsmål, der bliver stillet af ganske mange af de flere end 50.000 kinesere, der hvert år kommer til Danmark via Københavns Lufthavn.

”Vores mange interviews med kinesiske rejsende viser måske lidt overraskende, at kinesiske rejsende ikke blot shopper kendte mærkevarer, men også er meget interesseret i lækker, dansk chokolade,” fortæller Salg- og Markedsdirektør i Københavns Lufthavn, Carsten Nørland.

Find rundt – på kinesisk

”Det er vigtigt, at kende vores kunder – også kineserne. Og her viser vores interviews, at det kan være svært for mange kinesere at finde rundt og orientere sig. Derfor har vi ansat foreløbig 17 kinesiske guider, der kan hjælpe vores gæster rundt i lufthavnen og give dem en ekstraordinær service-oplevelse,” fortæller Carsten Nørland.

Og der er mere hjælp på vej. Københavns Lufthavn er i denne uge klar med en kinesisk version af hjemmesiden 360.cph.dk, hvor man kan planlægge sin tur gennem lufthavnen, finde sin gate og de restauranter og butikker, man eventuelt vil besøge.

”Og så overvejer vi, om tiden er moden til, at vores poplære app, der foreløbig er downloadet af flere end 460.000 rejsende, også skal have en kinesisk version, ” fortæller Carsten Nørland.

Sproget er en barriere
Onsdag og torsdag den 24. og 25. april er der flere kinesere end normalt i Københavns Lufthavn, da de mange hundrede deltagere i Copenhagen Furs auktion rejser hjem. Derfor har Københavns Lufthavn sat ekstra tryk på de kinesiske kedler. Kulturekspert Hanna Leanderdal fra firmaet Kinakonsulenten kalder det en ”rigtig god ide” at gøre noget ekstra ud af kinesiske rejsende.

”Sproget er en af de helt store barrierer. Derfor er det en rigtig god ide med guider, der kan få kinesiske rejsende til at føle sig velkomne. Og så er de kinesere, der rejser ud i verden, i øvrigt vant til meget høj service – og forventer det,” siger Hanna Leanderdal.

De 17 kinesiske guider bor alle i Danmark - nogle er studerende, mens andre som 23-årige Rui Liu er flyttet til Danmark med deres forældre.
 
Kinesere bruger mange penge

”Passagererne bliver rigtig glade, når jeg hjælper dem – så glade at de ofte spørger om vi ses igen,” fortæller hun.

 Også butikkerne i lufthavnen er glade for kinesiske rejsende, der generelt bruger tre gange så mange penge som den gennemsnitlige rejsende.

”Selvom kineserne udgør en ganske lille andel af vores passagerer, er der flere luksusbutikker i lufthavnen, som har op mod halvdelen af deres salg til kinesiske passagerer,” fortæller Carsten Nørland.

Fakta:

  • I Danmark bruger kinesiske rejsende typisk tre gange så mange penge som gennemsnittet
  • Otte ud af ti kinesere betragter shopping som en vital del af at rejse
  • Ifølge Global Blue tegner kinesiske rejsende tegner sig i dag for en fjerdedel af al verdens taxfree handel i lufthavne
  • 80 millioner kinesere rejser årligt til udlandet. Langt de fleste dog til nabolande i Asien og Hongkong
  • Fire millioner kinesere flyver til Europa hvert år – af dem kommer mere end 50.000 til Danmark via Københavns Lufthavn