Norwegian åbner rute fra CPH til Florida

Fra november i år kan danskerne flyve hele vejen til Florida i USA uden at skulle mellemlande. Skandinaviens næststørste flyselskab Norwegian lancerede i dag selskabets første langdistancerute fra København. Det bliver til Fort Lauderdale, en lille times kørsel nord for Miami.

Norwegian letter første gang den 29. november 2013 fra København kl. 14.45 med ankomst i Fort Lauderdale kl. 19.30 lokal tid. I første omgang mandag og fredag, men allerede fra februar 2014 øges til tre ugentlige afgange.

”Jeg er meget tilfreds med, at vi i dag kan åbne for salget til den første langdistancerute fra Danmark. København er en vigtig base for os, og vi ser meget frem til at kunne byde danskerne velkommen ombord på vores langdistanceflyvninger,” siger Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos.
"Med lanceringen af ruten til Fort Lauderdale i Florida kommer vi til at have langdistanceruter fra alle de skandinaviske hovedstæder. Det er en milepæl i Norwegians historie," siger han.

Og priserne for den oversøiske flyvning vil være til at overskue for danskerne, garanterer Bjørn Kjos. Prisen for en oneway-billet starter ved DKK 1.499.

Satser på langdistance

”Markedet for langdistanceflyvninger har alt for længe været præget af høje billetpriser med meget lidt fleksibilitet. Den virkelig gode modtagelse af Norwegians ruter til New York og Bangkok fra Oslo og Stockholm viser, at der er behov for gode tilbud til USA og Asien,” siger Bjørn Kjos.

At Norwegian vil kunne tilbyde billigere billetter end konkurrenterne skyldes ifølge Bjørn Kjos ikke mindst teknologien – at den nye Boeing Dreamliner på godt dansk flyver markant længere på literen.

Efterhånden som Boing leverer Dreamlinerne i løbet af de kommende år, vil Norwegian åbne flere langdistanceruter, også fra København.

”Vi fortsætter vores langdistancesatsning,” understreger Kjos.

CPH: Rigtig godt nyt
Amerikas Venedig, som Fort Lauderdale kaldes, huser også en af verdens største krydstogtshavne, Port Everglades.

En direkte rute til København kan åbne Danmark endnu mere op for krydstogtvante amerikanere, der vil på de stadigt mere populære krydstogter fra København, vurderer salg- og markedsdirektør i Københavns Lufthavn, Carsten Nørland.

”Selvom Københavns Lufthavn havde en vækst i langdistanceflyvninger på over 10 procent i fjor, er der bestemt stadig plads til nye rute. Især det sydlige USA har været underserviceret fra det nordiske område, så passagerpotentialet er stort. Derfor er det rigtig godt nyt, at Norwegian har valgt at lade deres første langdistancerute ud af København gå til Fort Lauderdale,” siger Carsten Nørland.

Sidste år rejste 60.000 passagerer fra København til Miami via indirekte rejseruter. Fra november kan der nu flyves direkte. Flyvetiden med Norwegian bliver 10 timer og 45 minutter på udturen fra Danmark og 9 timer og 15 minutter på tilbagerejsen.