CPH indhenter halvdelen af alle forsinkede ankomster

Selv om cirka 20 procent af flyene ikke ankommer til tiden i Københavns Lufthavn, lykkedes det at få op mod 90 procent af sted til tiden. Den turnaround gør Københavns Lufthavn til Nordeuropas mest punktlige lufthavn

At flyve til tiden er ikke blot vigtigt for passagerne. Det er også helt afgørende for, om flyselskaberne kan drive en god forretning. Derfor er Københavns lufthavns position som Nordeuropas mest punktlige utrolig vigtig, understreger trafikchef Dan Meincke.

”CPH kan ikke fastholde sin status som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt, hvis flyselskaberne ikke tjener penge på deres ruter til og fra København. Her er on-time-performance, altså at flyene kommer af sted til tiden, helt afgørende,” siger Dan Meincke.

Nye tal fra Flightstat viser, at 86,2 procent af alle fly i januar kom af sted til tiden fra København. I Oslo var det 82,2 procent og Stockholm 71,8 procent, skriver nyhedssitet Check-In. Bag de gode tal gemmer sig endnu en god historie.

Kunsten at indhente forsinkelser

”Selv om cirka 20 procent af flyene ikke ankommer til tiden i København, lykkedes det os i tæt samarbejde med ground-handlerne og flyselskaberne at få indhentet mange forsinkelser og få op mod 90 procent af sted til tiden. I 2012 fik vi næsten halvdelen af de for sent ankomne fly af sted til tiden,” fortæller trafikchefen.

Et fly i fast rutefart i Europa kan på en enkelt dag skulle nå 4-6 flyvninger. Her kan blot en enkelt forsinkelse akkumulere sig i løbet af dagen, så flyet ikke kan nå at flyve alle ruter og dermed mister både penge og passagerer.

Samarbejde om totale omkostninger
Med Københavns Lufthavns nye World Class Hub strategi arbejdes blandt andet målrettet på at nedbringe flyselskabernes samlede omkostninger.

Det er alt fra automatiseringer og tættere samarbejde til lynhurtige turnarounds, så et fly kan blive tømt, tanket og fyldt på blot 30 minutter og komme hurtigt på vingerne igen.

”Hvis vi i København skal være et World Class Hub, skal vi være lidt bedre end de andre lufthavne – og det er vi selv i en januar måned, hvor vinteren har været ganske hård for flytrafikken,” siger Dan Meincke.

Til tiden trods vintervejret
Hos Københavns store hub-konkurrent - Schiphol i Amsterdam - kom 79,2 procent af flyene af sted til tiden.
Af de større europæiske trafikknudepunkter har kun Barcelona og Athen fået flere fly af sted til tiden i januar end CPH.

”Her kan en af årsagerne være, at vinteren alt andet lige ikke er lige så kold og snefuld i Grækenland og Spanien som her i Nordeuropa, ” siger Dan Meincke.

Fly afgået til tiden (indenfor 15 minutter) i januar:
Københavns Lufthavn: 86,2 procent
Oslo – Gardemoen: 82,6 procent