SunExpress starter direkte rute fra CPH til Izmir

Det tysk-tyrkiske flyselskab SunExpress vil flyve to ugentlige afgange fra København til den travle by Izmir ved det ægæiske hav.

Den nye direkte CPH- Izmir rute vil blive indviet den 5. april med to ugentlige afgange på torsdag og lørdag.

”Den nye rute til Izmir er endnu et godt eksempel på, at CPH’s fokus på Tyrkiet fungerer,” siger ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn Ole Wieth Christensen.

”Vi forventer, at hovedparten af passagererne på SunExpress ruten til Izmir vil være ferierejsende. Men der er også et business potentiale, da flere europæiske selskaber er etableret i Izmir, "siger Ole Wieth Christensen.

SunExpress´ rute til Izmir er også godt nyt for de omkring 70.000 tyrkere, der er bosat i Danmark. Izmir er gateway til regionen Anatolien, hvorfra flertallet af tyrkerne i Danmark stammer fra.

SunExpress blev stiftet i oktober 1989 som et joint venture mellem Türkish Airlines og Lufthansa.  Selskabet flyver omkring syv millioner passagerer til 93 destinationer - både med charter- og rutefly.

"SunExpress har i flere år været til stede på det danske marked med fly til Antalya. Vi ser nu frem til at udvide markedet med to ugentlige direkte afgange fra København til Izmir, "siger Chief Commercial Officer fra SunExpress  Server Aydin.

"Da Izmir er den næstmest populære tyrkiske destination i Danmark, er det en indlysende beslutning at forbinde de to byer med direkte fly. Så hermed vil vi gerne inviterer alle vores gæster til at udforske de mange historiske steder i Izmir og nyde områdets endeløse sandstrande, " siger Server Aydin.

SunExpress har en moderne flåde af 52 Boeing 737-800 og 10 Boeing 737-700 fly med en samlet kapacitet på cirka 11.000 sæder.

Ruten til København vil blive fløjet med en 737-800 hver torsdag og lørdag med afgang fra Izmir 15.30 og ankomst i CPH 18:10. SunExpress afgår fra København kl 19:05 med ankomst i Izmir ved 23.30.