18.09.2017

Spar tid ved selv at tjekke kufferten ind

Passagerne vil spare tid og flyselskaberne vil spare penge, når Københavns Lufthavn nu indfører selvbetjente bagagedrop – i første omgang for passagererne hos SAS og Norwegian.  

Seks ud af ti passagerer i Københavns Lufthavn har fået mulighed for i endnu højere grad selv at kunne styre deres vej gennem lufthavnen, efter SAS og Norwegian nu kan tilbyde deres passagerer check-in af bagagen på 12 nye selvbetjente bagagedrop.

En helt enkel håndscanner aflæser det bagagemærke, man i forvejen selv har printet ud. Og så skal bagagen blot op på bagagebåndet og af sted. Er bagagen for tung eller for stor, giver en info-skærm enkle bud på løsninger – derudover har flyselskaberne hele tiden personale i nærheden, der kan hjælpe.

Vi har fokus på at give passagererne en enklere og hurtigere vej gennem lufthavnen, ligesom vi arbejder på at reducere flyselskabernes omkostninger. Det er to af vores strategiske fokusområder, og derfor er det ekstra tilfredsstillende, at de selvbetjente bagagedrops understøtter begge dele,” siger Københavns Lufthavns passagerchef Marie-Louise Lotz.

Store muligheder
Lufthavnens største flyselskab SAS ser store muligheder i selvbetjeningsløsningen:

”Vi vil gerne give vores kunder en behagelig, smidig og effektiv oplevelse i lufthavnen, og det kan denne selvhjælpsløsning bidrage til,” siger Hans Henrik Spangenberg, chef for SAS Groundhandling.

”SAS har allerede selvbetjening i Oslo og tester en løsning i Stockholm, og begge steder ser vi en rigtig positiv respons hos kunderne. Så vi glæder os til en god start for denne nye mulighed i Københavns Lufthavn.”

Og hos Norwegian er det blandt andet muligheden for at passagerne kan spare tid, der har drevet projektet:

”Vi er optaget af at gøre check-in-processen så let som mulig for vores passagerer. Med introduktionen af selvbetjent bagagedrop i Københavns Lufthavn, er vi et skridt nærmere. Vores rejsende er allerede vant til og glade for at tjekke ind selv, og vi ser frem til at tilbyde endnu en tidsbesparende service,” siger Informationschef Johan Bisgaard Larsen.

De fleste er selvbetjente
Langt hovedparten af passagererne i Københavns Lufthavn tjekker i dag selv ind via internet, mobil eller en af de 99 selvbetjeningskiosker i lufthavnen.

”Vores målinger af passagernes tilfredshed viser, at de rejsende i stigende grad foretrækker ’gør-det-selv’-løsninger. Så med de selvbetjente bagagedrop skaber vi forudsætningen for en endnu højere passagertilfredshed,” siger passagerchef i Københavns Lufthavn, Marie-Louise Lotz.

Når teknologien bag det nye system tillader det, vil også andre flyselskaber få mulighed for at tilbyde deres passagerer samme service. Men i første omgang bliver det SAS og Norwegian, der kan tilbyde henholdsvis otte og fire selvbetjente bagage drop.