Outlandish spiller for syriske flygtninge i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavns Terminal 3 danner onsdag rammen om en minikoncert med Outlandish. Sammen med Shaka Loveless og Mellemfolkeligt Samvirke vil bandet på en enkelt dag indsamle så mange penge som muligt til flygtningene i Syrien ved at spille støttekoncerter hos danske virksomheder.

I Københavns Lufthavn kan passagererne på onsdag få en lille bid af det musikalske Danmark med sig på rejsen, når Outlandish kl. 11.00 giver koncert på balkonen i lufthavnens Terminal 3.

Koncerten er en del af initiativet ’Bands on the Move’, som er søsat af Outlandish’ Isam B. i samarbejde med Shaka Loveless og Mellemfolkeligt Samvirke. De DKK 25.000, som Københavns Lufthavn betaler for koncerten, går ubeskåret til de syriske flygtninge i Jordan og Libanon.

”Det er et rigtig godt initiativ for en meget vigtig sag. Kan vi støtte det og samtidig give vores passagerer en god oplevelse med på rejsen, stiller vi gerne op” siger Marie-Louise Lotz, passagerchef i Københavns Lufthavn.

Outlandish spiller koncert for lufthavnens passagerer og medarbejdere i en lille halv time, før bandet flyver videre på deres mission – til Jylland, hvor flere virksomheder venter dem.

Unge henter vand i Zaatairi-lejren i Jordan. (Foto: Mellemfolkeligt Samvirke)

Isam B. udtaler om initiativet:

Det er jo en vanvittig og grusom situation i Syrien, hvor millioner af mennesker er revet væk fra deres hjem og skal forsøge at få en ny tilværelse til at fungere et helt fremmed sted. Som musikere vil vi gerne gøre det, vi kan, ved at spille støttekoncerter for at hjælpe syriske flygtninge i nød. Vi er glade for, at danske virksomheder som Københavns Lufthavn også bakker op om projektet. Det giver i sidste ende Mellemfolkeligt Samvirke mulighed for at hjælpe langt flere syriske familier.”

Mellemfolkeligt Samvirke som partner

Mellemfolkeligt Samvirke er humanitær partner på projektet og sørger for, at pengene kommer direkte ned til de syriske flygtninge i Jordan og Libanon. De to nabolande huser tilsammen 1,2 millioner syriske flygtninge.

”I Mellemfolkeligt Samvirke er vi utroligt glade for det stærke initiativ Outlandish og Shaka Loveless har taget med ’Bands on the Move’. Deres engagement kommer til at gøre en stor forskel for syriske familier i nød, fordi en række danske virksomheder har valgt at tage godt imod den opfindsomme idé ved at booke en støttekoncert.
De millioner af mennesker, der er flygtet fra krigen i Syrien er et massivt humanitært problem, som det desværre vil tage lang tid at løse. Der er derfor brug for øget økonomisk opbakning til både vores akutte hjælpearbejde og en mere langsigtet indsats, hvor vi støtter de syriske flygtninge i at skabe sig en ny tilværelse,” siger Frans Mikael Jansen, generalsekretær i Mellemfolkeligt Samvirke.

Uddeling af hygiejnekits til unge, syriske kvinder.
(Foto: Mellemfolkeligt Samvirke)

Fakta om ‘Bands on the Move’:

Outlandish består af Isam B, Waqas Qadri og Lenny Martinez og behøver næppe nogen længere introduktion. Hits som Aicha, Guantanamo og Warrior/Warrior har for længst plantet dem solidt på det musikalske Danmarks- og verdenskort. Samtidig banker deres hjerte for at gøre op med verdens ulighed og uretfærdighed.

Shaka Loveless har været en del af det danske musikmiljø i mange år, men slog for alvor sit navn fast, da han gik solo, og har den seneste tid udgivet det ene hit efter det andet som ”Tomgang” og ”Ikke mere tid tilbage”. Live er han energisk, sympatisk og vanvittigt dygtig.

Formål med støtten
Pengene fra støttekoncerterne går til Mellemfolkeligt Samvirkes indsats for at hjælpe syriske flygtninge i Jordan og Libanon. To lande der tilsammen nu huser over 1,2 millioner syriske flygtninge. Mellemfolkeligt Samvirke arbejder i Zaatari-lejren og Zarqa-området i Jordan og Bekaa området i Libanon og sørger blandt andet for distribution af hverdagsfornødenheder, da mange er flygtet uden personlige ejendele og mangler de helt basale nødvendigheder for at kunne overleve.

Mellemfolkeligt Samvirkes tilgang til nødhjælp er, at de organiserer flygtningene i grupper, som selv bidrager til at afdække behov og uddele nødhjælpspakker. Ved at inddrage flygtningene i nødhjælpsarbejdet mindskes den indbyrdes kamp, og man sikrer, at de uddelte varer er relevante for modtagerne. Dermed opbygges samarbejde, engagement og indbyrdes forståelse, som ofrene for krigen kan bruge, når de på sigt skal forsøge at opbygge en ny tilværelse.

Kontaktpersoner hos Mellemfolkeligt Samvirke:

• Presse:
    Pressechef Mikala Satiya Rørbech, msr@ms.dk, tlf. 7731 0046 / 6043 4321