CPH verdensmester i ruteudvikling

Københavns Lufthavn blev på årets World Route konference mandag nat lokal tid kåret som verdens bedste lufthavn i verden til ruteudvikling blandt lufthavne mellem 20 og 50 mio. passagerer årligt.

Prisen blev vundet på årets World Routes konference i Las Vegas i skarp konkurrence med Seoul-Incheon International Airport, Kunming Wujiaba International Airport, Munich Airport, Moskva-Sheremetyevo International Airport og Vienna International Airport.

På World Routes mødes 3.000 repræsentanter fra flyselskaber, lufthavne og turismeorganisationer for at diskutere udvikling af nye flyruter.

For Københavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye er World Route Marketing prisen først og fremmest en anerkendelse af mange års fokuseret og tillidsfuldt samarbejde med flyselskaberne om at åbne ruter til og fra Danmark.

Det er utrolig vigtigt for København og Danmark, at flyselskaberne har valgt os til verdens bedste lufthavn indenfor business-to-business markedsføring. Det er en anerkendelse af det tætte og tillidsfulde samarbejde vi har,” siger Thomas Woldbye.

Styrke knudepunktet
Han bider også mærke i, at World Routes Awards i begrundelsen for tildeling af prisen nævner, at København formår at have stor vækst i point-to-point trafikken med lavprisselskaberne og samtidig at have styrket trafikknudepunktet så hver fjerde passager er i transfer – det vil sige flyver fra Norden, Baltikum, Polen og Nordtyskland via København og videre ud i verden.

For Københavns Lufthavn er det utroligt vigtigt, at vi kan fasholde og udvikle samarbejde med netværksselskaberne og ikke mindst vores strategiske partner SAS, og samtidig skabe vækst for lavprisselskabernes point-to-point trafik. Det giver danskerne optimale muligheder for at rejse ud i verden på ferie og forretningsrejser,” siger Thomas Woldbye.

Prestigefyldt pris
The World Routes Marketing Awards betragtes som en af de mest prestigefyldte priser, da stemmerne og bedømmelsen er afgivet af flyselskaberne. Med prisen får flyselskaberne mulighed for at udtrykke, hvilken lufthavn de mener giver den bedste samlede markedsføringspakke med ordentlige rutedata, analyser og forslag til nye ruter og udvikling af eksisterende ruter.

Københavns Lufthavn blev ved Routes Europe i 2011 kåret som bedste lufthavn til markedsføring i Norden og Baltikum. Dengang vandt man prisen i tæt opløb med lufthavnene i Stockholm, Helsinki og Riga. Men denne gang er det i konkurrence med  lufthavne fra hele verden. Eller på godt dansk, verdensmesterskabet.

Det viser, at flyselskaberne har kvitteret for, at Københavns Lufthavn er en god samarbejdspartner, der tilbyder lødig og fornuftig markedsføring, når vi diskuterer nye ruter,” siger Thomas Woldbye.

Komitéen bag prisuddelingen nævnte specifikt i begrundelsen for prisen, at Københavns Lufthavn har været i stand til at tiltrække en betydelig trafik fra lavprisselskaber som Norwegian, easyJet og Vueling samtidig med, at man har udviklet CPH som hub med netværksselskaberne.