18.09.2017

Intelligent WiFi-netværk letter vejen gennem Københavns Lufthavn

Intelligent trådløst netværk fra Cisco gør Københavns Lufthavn i stand til at overvåge check-in-køer og passager-flow i realtid. Det reducerer ventetiden for passagererne. Netværket giver samtidig fuldt overblik over alt fra bagagevogne til biler takket være RFID-teknologi. Derudover er Københavns Lufthavn den første lufthavn, som tilbyder tjenester med augmented reality.  

Nu kan passagerer komme endnu hurtigere igennem check-in i Københavns Lufthavn takket være et intelligent WiFi-netværk, der bygger på Cisco-teknologi. Netværkets over 800 access points giver internetadgang overalt i de 220.000 m2 store lufthavnsterminaler og gør, at passagerernes bevægelser anonymt kan følges i realtid.

”Vi arbejder løbende på at forbedre kundeoplevelsen for passagererne. Vores undersøgelser viser, at ca. tre ud af fire rejsende i dag har en smartphone, og med Cisco-netværket får alle medlemmer af fordelsprogrammet CPH Advantage mulighed for gratis WiFi-adgang, ligesom vi løbende kan tilpasse antallet af sikkerhedsvagter eller andet personale, så vi kan reagere hurtigt, når der er behov for ekstra personale i terminalen,” udtaler Christian Poulsen, it-direktør hos Københavns Lufthavn.

Forbedrer kundeoplevelsen
For ca. 18 mdr. siden tog CPH augmented reality i brug i form af en way finding-app til iPhones. Passagererne kan med denne app hurtig finde gates, butikker, restauranter mv.  Netværket er således med til at understøtte lufthavnens arbejde med at forbedre kundeoplevelsen i takt med et stigende passagerantal, der i 2012 satte ny rekord med hele 23,3 mio. rejsende.

Cisco-platformen gør Københavns Lufthavn i stand til at monitorere trafikken af passagerer og sikre, at mandskab allokeres, så snart der opstår behov for ekstra personale i sikkerhedskontrollen. Netværket fungerer ved, at enheder med WiFi-funktionalitet, fx smartphones, løbende registreres af nogle af de over 800 access points, der er opstillet i terminalerne. Registrering foregår uden at kompromittere folks datasikkerhed. Enkeltpersoner kan således ikke identificeres, eftersom platformen ikke indsamler personlige data fra folks enheder. Løsningen bygger på Ciscos Mobility Services Engine-platform, der bruger en række trådløse teknologier fx WiFi og RFID.

Imødegå køer

”Væksten inden for mobile enheder understreger værdien af intelligente netværk. I dag kan vi målrette informationer til smartphones baseret på deres fysiske placering, samtidig med at netværket kan gøre knudepunkter, som fx lufthavne, langt mere effektive ved at imødegå kødannelse og hjælpe med at tilpasse de fysiske rammer til folks bevægelsesmønstre,” udtaler Carsten Videcrantz, chef for Enterprise-segmentet hos Cisco.

Ud over monitorering af WiFi-enheder, kan platformen registrere materiel i lufthavnen, der er udstyret med RFID-chips, hvilket blandt andet omfatter alt det udstyr, der skal bruges til at servicere fly. Løsningen er udviklet i samarbejde med SITA, der også har implementeret en lignende løsning i Geneve Lufthavn.