SAS lukker det sidste hul efter Cimber

Da SK1280 lettede fra Billund klokken 06.30 i morges fik SAS lukket det sidste hul i rutekortet efter Cimber Sterling konkurs i forsommeren.

Først en konkurs i maj, der lukkede ned for en stor del af indenrigstrafikken. Så en sommer med færre indenrigsafgange end normalt og en kedelig situation uden flyforbindelse mellem landets to største lufthavne.

De mange bekymringer og besværligheder blev i morges klokken 06.30 markant mindre, da første SAS-fly fra Billund til København lettede klokken 06.30. Dermed har SAS henover sommeren øget selskabets indenrigstrafik med mere end 50 procent.

”Det er flot og veludført af SAS i en ellers svær tid for luftfarten. Nu er alle større provinslufthavne igen er bundet sammen med trafikknudepunktet i hovedstaden," siger Københavns Lufthavns salgs- og markedsdirektør Carsten Nørland.

Godt nyt for passagererne Med dagens ruteåbning til Billund er flere end 80 procent af de flysæder, der forsvandt med Cimber Sterlings konkurs, nu tilbage.

”Det er rigtig godt nyt for pendlerne, de forretningsrejsende og de ferierejsende, at SAS har øget trafikken så markant, at Danmark igen er bundet sammen. Det kan skabe ro og tryghed, så rejselysten igen kan vokse,” siger Carsten Nørland.
”Det er utrolig vigtigt, at danskerne hurtigt, let og ofte kan flyve via København og ud i verden. Derfor er næste skridt at arbejde for, at vi får flere daglige frekvenser på de vigtigste indenrigsdestinationer, da hyppighed er en væsentlig faktor, når vi skal styrke vores position som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt,” siger Carsten Nørland.

SAS indfrier ønsker
Med 134 forskellige destinationer, heraf 24 interkontinentale, er Københavns lufthavn Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt.

Fra Billund vil SAS flyve til København fem gange dagligt i hverdagene og to til tre gange i weekenden

”Alt for mange rejsende fra Jylland har stået i en rigtig ærgerlig situation efter Cimber Sterling ikke længere flyver. Her har Billund-ruten blandt andet været et stort ønske, som vi nu kan indfri,” siger Per Møller Jensen, vice president EuroBonus og Marketing i SAS.