Ny taxfree-kontrakt skal skabe rejseoplevelser i verdensklasse

Københavns Lufthavne A/S har i dag afsluttet en omfattende udbudsproces og indgået en ny kontrakt om taxfree-koncessionen i Københavns Lufthavn. Valget faldt på Gebr. Heinemann, der med en meget attraktiv løsning skal bidrage til den fortsatte udvikling af shoppingcentrets internationale topplacering.

En omfattende udbudsproces med tre af Europas stærkeste taxfree-operatører fik i dag sin afslutning, da Københavns Lufthavne A/S indgik en ny femårig forpagtningsaftale med tyske Gebr. Heinemann. Aftalen træder i kraft 1. marts 2013 og omfatter driften af Københavns Lufthavns seks taxfree-butikker samt en e-handelsplatform.

”Vi har modtaget tre virkelig stærke bud, så det har været et tæt opløb og en svær beslutning. Valget faldt på Gebr. Heinemann, fordi de leverede den bedste kundevendte løsning og det rigtige match til vores vision for taxfree-området og udviklingen af lufthavnen som et hub i verdensklasse. Det handler om at skabe gode rejseoplevelser, der kan videreudvikle shoppingcentrets internationale topplacering – og det tror vi på, at en stærk kommerciel partner som Gebr. Heinemann kan bidrage til,” siger Carsten Nørland, salg- og markedsdirektør i Københavns Lufthavne A/S.
"Taxfree-koncessionen i Københavns Lufthavn er en af de mest værdifulde kontrakter på verdensplan. Vi glæder os over at kunne fortsætte den meget gode relation, vi har til ledelsen i CPH, og til videreudviklingen af vores kundefokuserede tilgang,” siger Raoul Spanger, Executive Director hos Gebr. Heinemann i Hamburg.

Lufthavnsshopping i verdensklasse
I december 2011 inviterede Københavns Lufthavne A/S tre af Europas stærkeste taxfree-udbydere til at afgive tilbud på koncessionen i CPH. For at sikre udbuddets kvalitet gennemførte lufthavnen en omfattende pre-screening, der indsnævrede feltet til Aelia, World Duty Free Group og Gebr. Heinemann. Gebr. Heinemann har stået for driften af taxfree-butikkerne i CPH siden 1. marts 2007, og Københavns Lufthavn ser frem til det fornyede samarbejde:

”I 2011 blev Københavns Lufthavn for tredje år i træk kåret som ”Europe’s Best Airport Shopping Experience”, og vi arbejder målrettet på at sikre, at passagertilfredsheden også fremover vil ligge højt. Det vil Gebr. Heinemanns nye totalkoncept kunne bidrage til. Konceptet er bygget op omkring spændende shoppingoplevelser som fx events, tastings og en stærk regional brandingzone,” fortæller Carsten Nørland.

Tore Hov, General Manager i Heinemann Retail Denmark, supplerer:

”Butiksindretningen vil i sig selv være en oplevelse, der giver de rejsende en stærk fornemmelse af, at de befinder sig i København. Vi ser frem til at tage hul på et nyt kapitel i samarbejdet med Københavns Lufthavn og glæder os til at præsentere det nye koncept for de rejsende i foråret 2013.”

Gebr. Heinemann driver i dag flere end 230 butikker i 48 internationale lufthavne i 19 lande, herunder lufthavnene i Frankfurt, Berlin, Oslo og Istanbul.