Mad på farten kan godt være god og nærende

En ny deli i Københavns Lufthavn er blevet til i et nyt samarbejde med ”Olsen-drengene”, Jakob Blom og Kristian Willumsen. Der er fokus på kvalitet og friske råvarer, og konceptet bygger på ernæringsekspert Louise Bruuns filosofi om, at mad gør glad.

Der kommer til at dufte af nybagt brød, når det nye FOODMARKET slår dørene op i Københavns Lufthavns Terminal 2 i dag. Salaten i de frisksmurte sandwiches er sprød, og tomaterne strutter af sol og sundhed. De velsmagende wraps er et oplagt valg, hvis det skal gå hurtigt, og har man mere tid, kan man gå på opdagelse i blandt andet juicebaren eller det åbne køkkens mange muligheder. Der er fokus på høj kvalitet og friske råvarer, når Foodmarket byder velkommen i et gennemført univers, baseret på ernæringsekspert Louise Bruuns filosofi om, at mad gør glad.

Foodmarket er udviklet i et nyt utraditionelt samarbejde mellem food and beverage-virksomheden SSP og Jakob Blom og Kristian Willumsen. De to herrer er også kendt som ”Olsen-drengene”, og med succeser som Restaurant Olsen, Restaurant Konrad og GrillBar i bagagen ved de om nogen, hvad der skal til for at skabe et helstøbt koncept:

”Det var vigtigt for os at udvikle et troværdigt univers, der bygger på principper om nærhed, bæredygtighed og et tæt samarbejde med leverandørerne,” forklarer Jakob Blom, der understreger at valget af ernæringsekspert Louise Bruun matcher de krav helt perfekt: ”Hendes holdninger til, passion og viden omkring kost og livsstil ER Foodmarket,” siger Jakob Blom.

God og nærende hurtigmad
Louise Bruuns filosofi bygger på 80/20-princippet om, at man det meste af tiden skal spise sundt, men at der også skal være plads til alt det, man elsker. Derfor finder man både kager og snacks i Foodmarket, men også her matcher råvarerne konceptets høje kvalitet. Samtlige leverandører er nøje udvalgt til at understøtte konceptet – som f.eks. en bager, der bager økologisk brød efter opskrifter særligt udviklet til Foodmarket.

Henrik Andersen, som står i spidsen for SSP’s danske forretning, mener, at Foodmarket har den helt rette profil, der kan matche Københavns Lufthavns vision om at være en lufthavn i verdensklasse:

”Netop på food and beverage-området kan man skille sig ud og virkelig markere, hvad man står for. Danskernes fokus på økologi og fødevarekvalitet er blevet langt mere udtalt i de senere år, og vores analyser peger på, at det også påvirker passagerernes ønsker til den mad, de spiser på farten. Med Foodmarket tilfører vi fast food-begrebet en god portion kvalitet – Louise Bruuns tilgang beviser, at hurtig-mad sagtens kan være både god og nærende.”

Noget for enhver smag og pengepung
Åbningen af Foodmarket er en vigtig brik i lufthavnens arbejde med at give passagererne netop det, de efterspørger, fortæller Carsten Nørland, salg- og markedsdirektør i Københavns Lufthavn:

”Vores fokus er at give passagererne gode rejseoplevelser. Derfor gennemfører vi årligt flere end 130.000 passagerinterviews, som guider os i udviklingen af et shopping-center, der tilbyder ’value for money’ for enhver smag og pengepung. Der skal være kvalitetsoplevelser til alle – uanset om man er til østers og røde bøffer eller en salat og en hurtig sandwich, der kan spises på vej til gaten eller ombord på flyet.”

Foruden Foodmarket introducerer SSP i 2012 to populære københavnske kendinge i Københavns Lufthavn, nemlig MASH, der ligesom Foodmarket slår dørene op i Terminal 2 i dag, og Le Sommelier Bar & Bistro, der åbner i december 2012.

FAKTA OM...
JAKOB BLOM & KRISTIAN WILLUMSEN
er bedre kendt som ”Olsen-drengene”, fordi de i sin tid stod bag den nu hedengangne Restaurant Olsen i Store Kongensgade. Siden har de sat deres præg på københavnske insteder som Restaurant Konrad, GrillBar og Restaurant Sult.

LOUISE BRUUN
er ernæringsterapeut og personlig træner. Louise er som sin mad: Skøn, inspirerende, sund og fuld af vital energi. Hun har skrevet kogebøgerne ”Lykkemad” (Gyldendal) og ”Louises lækker-mad” (People’s Press). Louise er desuden en anerkendt foredragsholder, og holder foredrag om alle sundhedens mange aspekter.

SSP
er ”The Food Travel Experts” og har leveret kulinariske oplevelser i verdensklasse på tværs af kloden i mere end 60 år. SSP har en enestående portefølje af lokale, internationale og skræddersyede brands, og har samarbejdet med Københavns Lufthavne siden 1975. SSP er i dag Danmarks største food and beverage-virksomhed.