CPH Europas mest effektive

For syvende gang på ni år er Københavns Lufthavn kåret som Europas mest effektive lufthavn.  

29.06.2012

Prisen som Europas mest effektive lufthavn blev overrakt i Taiwan af Air Transport Research Society (ATRS) – en gruppe professorer og luftfartseksperter fra universiteter verden over.

”Vi ser kåringen som Europas mest effektive lufthavn som en anerkendelse af vores indsats for at være et trafikknudepunkt i verdensklasse, hvor faciliteter, logistik og omkostninger gør det nemt og attraktivt for flyselskaberne at operere effektivt,” siger driftsdirektør Kristian Durhuus.

Turnaround eller check-in
For nogle flyselskaber er det vigtigste en lynhurtig turnaround, så der kun skal bruges 30 minutter på at tømme et fly for passager og bagage og få det fyldt igen og på vingerne.

For andre flyselskaber er det at kunne slå sig sammen om f.eks. fælles check-in for at spare tid og penge.

”Derfor stiller CPH’s nye strategi knivskarpt på, hvordan vi i tæt samarbejde med flyselskaberne kan gøre processerne i lufthavnen endnu mere effektive, så vi kan nedbringe de samlede omkostninger. Jo dygtigere vi bliver til det, jo bedre mulighed har vi for at fastholde og tiltrække nye ruter og flyselskaber,” fortæller Kristian Durhuus.

Vækst og arbejdspladser
Den klare sammenhæng mellem flyruter, vækst og arbejdspladser betyder, at konkurrencen mellem de europæiske regioner og lufthavne om at tiltrække trafik, er blevet markant skærpet de senere år.

”I ikke så gamle dage kunne lufthavnene nøjes med at have et kontor, der høfligt tog imod forespørgsler fra flyselskaberne. Det er i dag helt omvendt. Nu skal der kæmpes for hver eneste rute – og her er service, nytænkning og effektivitet utrolig vigtig,” siger Kristian Durhuus.

Mere selvbetjening
Et af flyselskabernes store ønsker er mere automatisering og selvbetjening. Her er Københavns Lufthavn i dag en af verdens førende.

Tre ud af fire passagerer tjekker i dag selv ind via computeren derhjemme, mobiltelefonen eller de mange selvbetjeningsautomater i lufthavnen.

Det er ikke kun luftfartseksperterne i ATRS, der kvitterer for effektiviteten i Københavns Lufthavn. Det gør passagererne også.

De godt 130.000 passagerinterviews, som Københavns Lufthavn gennemfører årligt, viser, at 96 procent er tilfredse eller meget tilfredse med deres oplevelse i lufthavnen. Og de mest tilfredse er de passagerer, der selv checker ind

 ”Det er et godt eksempel på, at alle vinder ved arbejdet med at skabe en effektiv lufthavn – både passagerer og flyselskaber,” understreger Kristian Durhuus.