Ny rute mellem København og Oxford

I begyndelsen af 2013 åbner det nystartede græske flyselskab Minoan Air en rute mellem København og Oxford med forbindelse på alle hverdage. Ruten er årets første synlige udkomme af World Routes, den verdensomspændende ruteudviklingskonference, som Københavns Lufthavn for tiden deltager i i Abu Dhabi.

(ABU DHABI) Det relativt nystartede græske flyselskab, Minoan Air, udvider fra januar 2013 sine operationer med en base i Oxford, og en af de første ruter ud af den midtengelske universitetsby bliver til København, der fra slutningen af januar vil blive serviceret med én afgang på alle hverdage.

"Minoan Air er et full-service selskab med god service om bord samt gratis bagage, og vi henvender os primært til de forretningsrejsende. Vores research viser, at der er et stort potentiale på ruten mellem København og Oxford, og vi har store forventninger til ruten" sagde selskabets præsident George Mavrantonakis på et pressemøde på World Routes i Abu Dhabi.

Gode forbindelser

"Med Oxford på rutekortet bliver forbindelserne til det midtengelske område forbedret, og for mange rejsende med ærinde i det område, kan det give god mening at undgå de overfyldte lufthavne tættere på London," siger Københavns Lufthavns ruteudviklingschef, Ole Wieth Christensen.

Med basen i Oxford kommer Minoan Air til at operere ud af to baser i hver sin ende af Europa, idet den anden base befinder sig i Heraklion på Kreta.

Selskabet kommer fra januar til at råde over i alt 7 Fokker 50 hver med plads til 50 personer. Ud over ruten til København åbner Minoan Air også ruter fra Oxford til Edinburgh, Dublin, München og Amsterdam. I Grækenland har Minoan Air ruter fra Kreta til en række græske øer, ligesom selskabet flyver en del charter i Sydeuropa.