Emirates satser på København

Et af verdens største og hurtigst voksende luftfartsselskaber har valgt København som porten til Skandinavien. Emirates åbner i dag en daglig rute fra København til Dubai. Dermed har tre af de fire største selskaber i Golfen nu direkte forbindelser til Danmark.

Der var fest, farver og store forventninger, da administrerende direktør i Københavns Lufthavne Thomas Woldbye bød velkommen til Emirates første A330 fra Dubai.

”Emirates nye rute til København afspejler potentialet i lufthavnen og de gode muligheder for vækst. Emirates er i dag et af verdens største luftfartsselskaber. Der er bestilt hele 90 Airbus 380 – verdens største passagerfly. Emirates tænker stort og har tænkt på Danmark. Det er vi i Københavns Lufthavn stolte over,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Fremgang på 300 procent
Københavns Lufthavn har det seneste år oplevet en markant fremgang med Emirates, Gulf Airs og Qatar Airways tre nye ruter til Dubai, Bahrain og Doha. Fra at have 915 sæder per uge til Golfstaterne i januar 2010 er der fra august i år 3.987. Det er en vækst på mere end 300 procent.

”Om vi kan lide det eller ej, så er Danmark et udkants-land på det store verdenskort. Derfor er tilgængelighed altafgørende, hvis Danmark skal klare sig i den globale konkurrence. Hver eneste ny flyrute her til CPH styrker både erhvervslivet og turismen - og skaber vækst og nye arbejdspladser. Det gælder ikke mindst, når vi kan tiltrække interkontinentale ruter som Emirates til Dubai,” siger Thomas Woldbye.

Danmark er land nummer 67
Richard Vaughan, Emirates’ Senior Vice President for Commercial Operations Worldwide byder Danmark velkommen som 67. land, der flyves til ud af Dubai.

“København bibringer Emirates netværk nye og spændende muligheder. Emirates passagerer fra Skandinavien behøver ikke længere at tage til Tyskland for at rejse med os. Nu kan man rejse direkte fra Danmarks hovedstad til Fjernøsten, Indien og Australien via vores ultramoderne hub i Dubai,” siger Richard Vaughan.

Fakta
  • Emirates er verdens sjettestørste og Mellemøstens største flyselskab med flere end 2.400 flyafgange per uge fra den hurtigt voksende Dubai International Airport

• Emirates blev dannet i 1985, da Gulf Air skar antallet af fly ned til Dubai

• Emirates fik i februar 2011 titlen som Airline of the Year af ATW – Air transport World – for sikkerhed, god service og 22 år med overskud

• Emirates har via Dubai særdeles gode forbindelser til Asien, Indien og Australien

• I København indsættes en Airbus 330-200 med plads til 235 passagerer – heraf 8 First Class.