Københavns Lufthavns direktør undskylder bagage-nedbruddet

En helt usædvanlig elektrisk fejl var årsagen til søndagens nedbrud i bagagehåndteringen i Københavns Lufthavn. Mere end 4.000 passagerer måtte rejse af sted uden bagage og flere tusinde ankomne passagerer måtte vente alt for længe på deres kufferter. Derfor siger Købehavns lufthavns direktør i dag uforbeholdent undskyld. 

11.07.2011

”Alt for mange af vores passagerer og kunder har haft en rigtig dårlig søndag.  Især omkring bagageudleveringen, hvor informationen til passagerne simpelthen ikke var god nok. Det vil jeg gerne undskylde – og garantere, at vi gør alt, hvad der er teknisk muligt, for at sikre, at søndagens fejl ikke vil kunne opstå igen,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

De usædvanligt mange mennesker ved bagageudleveringen betød, at det var utroligt svært at gennemføre den normale nødprocedure, hvor bagagen køres ind på vogne. Lydniveauet fra de mange passagerer var for voldsomt for højttaler-systemet, så mange passagerer kunne ikke høre informationen. Heller ikke luftafkølingen kunne følge med. Derfor blev der sendt ekstrapersonale og gratis vand ind i ankomsthallen.

”Men alt det vand, der blev uddelt, kan dog ikke bøde for den oplevelse, alt for mange havde søndag eftermiddag. Det beklager jeg og resten af lufthavnens medarbejdere,” siger Thomas Woldbye.

Nødstop forårsagede bagagestop
Fejlen blev udløst af et nødstop på de ni kilometer bagage-bånd, der bruges til afgående bagage. Nødstop tages meget alvorligt, da systemet skal sikre, at der for eksempel ikke er kommet en bagagearbejder i klemme. Stoppet viste sig at være udløst af en elektrisk fejl, der i flere timer forhindrede, at anlægget kunne genstartes, og som samtidig påvirkede båndet til ankommen bagage. Hele natten til mandag er systemet blevet stresstestet og fejlen er nu udbedret.

For de ankomne passagerer er der godt nyt. Stort set al indkommen bagage er nu registreret, og de der ikke selv kan afhente kufferterne kan aftale nærmere med deres luftfartsselskab. Samtidig tilbagebetales de ekstra parkeringsafgifter man har haft, hvis man i går var i lufthavnen for at hente venner og familie.

”Det er bestemt ikke fair at skulle betale for 3-4 timers parkering, fordi vi her i lufthavnen har fejlet. Så man skal blot henvende sig til parkeringsservice,” siger Thomas Woldbye.

Ingen aflysninger til trods for nedbruddet
For direktøren og for trafikchef Dan Meincke er der trods alt flere gode nyheder at tage med fra søndagens nedbrud. Alle nødprocedurer for afgående fly fungerede, alt disponibelt mandskab blev indkaldt, bagagen blev indsamlet manuelt, og der kunne meldes om nul aflysninger.

”Alle kom ud at rejse i går med kun få forsinkelser. Det lykkedes faktisk at få otte ud af ti fly af sted helt til tiden. Det er trods alt en god nyhed. Flyselskaberne og handlingsselskaberne er i fuld gang med at få eftersendt kufferterne,” fortæller Dan Meincke.

Trecifret millionbeløb investeret
Københavns Lufthavn har i de seneste år løbende investeret et trecifret millionbeløb i bagageanlægget – en investering, der fortsætter løbende.