Europas mest effektive lufthavn

Københavns Lufthavn er endnu en gang blevet kåret som Europas mest effektive lufthavn – et klart signal om, at lufthavnens målrettede indsats for at styrke Københavns position i den internationale konkurrence bærer frugt.

Nært samarbejde med flyselskaber og handlingselskaber og investeringer i lufthavnens faciliteter gør, at Københavns Lufthavn for sjette gang indenfor de seneste otte år er blevet kåret som Europas mest effektive lufthavn.

”Vi er gennem vores nære samarbejde med både flyselskaber og handlere i stand til konstant at forbedre vores services og blive stadig mere effektive. Det er guld værd i konkurrencen med de øvrige lufthavne i Europa, da det har stor betydning for vores evne til at tiltrække nye ruter, ligesom det uden tvivl er en af årsagerne til vores passagerers høje tilfredshed,” siger Københavns Lufthavns kommunikationsdirektør, Henrik Peter Jørgensen.

De godt 120.000 passagerinterviews, som Københavns Lufthavn gennemfører årligt, viser, at 96 procent af lufthavnens passager er tilfredse eller meget tilfredse med deres oplevelse i lufthavnen.

Ledende på selvbetjening
De mange interviews med passagererne viser også, at den generelt høje tilfredshed med check-in er særligt høj hos de af lufthavnens passagerer, der selv checker ind ved hjælp af check-in kiosker, internettet eller mobiltelefon. To ud af tre passagerer benytter i dag disse muligheder.

”89 procent af vores passagerer er tilfredse eller meget tilfredse med check-in, mens andelen er hele 95 procent blandt de, der benytter en af selvbetjeningsmulighederne,” uddyber Henrik Peter Jørgensen og fortsætter: ” Selvbetjeningsmuligheder er et godt eksempel på, at effektivisering, automatisering og passagernes tilfredshed med rejseoplevelsen ofte går hånd i hånd. Den klare sammenhæng mellem selvbetjening og tilfredshed øger vores motivation for at udbrede selvbetjeningsmulighederne.”

Københavns Lufthavn er førende i Europa på check-in selvbetjening. 38 procent af lufthavnens passagerer checker ind på selvbetjeningskioskerne mod et europæisk gennemsnit 15 procent, og CPH arbejder fortsat på at udbrede selvbetjeningsmulighederne i lufthavnen. Københavns Lufthavn har senest i samarbejdet med SAS arbejdet målrettet på at blive den første lufthavn i verden, der kan tilbyde sine passagerer selvbetjeningsmuligheder for såvel bagageindlevering, check-in og boarding som re-bookning af flybilletter og indrapportering af eventuelt mistet bagage. Alle passagerer, der rejser med SAS, får derfor nu disse muligheder.

Prisen som Europas mest effektive lufthavn må København i år dele med Oslo. Den præstigefyldte pris uddeles af Air Transport Research Society (ATRS), der er et akademisk forum bestående af en række professorer fra forskellige universiteter verden over.