Københavns Lufthavne overholder skattelovgivning

Det er ikke korrekt når flere medier i dag hævder, at Københavns Lufthavne A/S foretager skatteunddragelse og benytter sig af skattely på Bermuda. Politikens artikler drejer sig om hvordan lufthavnens ene ejer Copenhagen Airports Denmark, (CAD), der ejer 53 procent af Københavns Lufthavne A/S, anvender deres del af udbyttet.

”Københavns Lufthavne A/S overholder naturligvis dansk skattelovgivning til punkt og prikke. Også udbyttebetalingerne til virksomhedens ejere, hvoraf staten jo er den ene, er i fuld overensstemmelse med dansk lovgivning.  Jeg kender i sagens natur ikke til de interne forhold i det danske holdingselskab CAD, som ejes af MAp Airports/MEIF Funds. Men CAD skal naturligvis også overholde dansk skattelovgivning”, siger Henrik Gürtler, der opfordrer Skat til straks at foretage en undersøgelse af mediernes anklager.

”Som en delvis statsejet virksomhed, der er af afgørende betydning for Danmarks vækst og beskæftigelse, kan vi selvfølgelig ikke leve med at blive forbundet med anklager om skatteunddragelse og derfor skal det selvfølgelig undersøges,” siger han.

Det antydes flere steder, at det nuværende ejerskab af Københavns Lufthavne indebærer, at der ikke i tilstrækkelig grad investeres i lufthavnens udvikling.  Dette er ikke korrekt. I de seneste fem år, hvor Macquarie Airports har været hovedaktionær i Københavns Lufthavne A/S har investeringsniveauet været ca. dobbelt så højt som i de fem foregående år. I alt er der de sidste 5 år foretaget investeringer for mere end 3,7 mia. kroner.

”Den internationale konkurrence er benhård, men når Københavns Lufthavne er en af de hurtigst voksende i Europa skyldes det blandt andet, at vi investerer store summer i udviklingen og udbygningen af infrastrukturen. I de kommende år vil vi fortsætte investeringerne i at styrke kapaciteten og forbedre passageroplevelsen,” siger Henrik Gürtler.

Alene sidste år investerede Københavns Lufthavne A/S 774,7 mio. i blandt andet opførelsen af den nye lavprisfinger CPH Go og en forbedring af bagageanlægget i Terminal 3. I 2011 ventes der yderligere vækst i antallet af passagerer og derfor der planer om at udbygge Finger C, der primært anvendes til interkontinental trafik og check-in faciliteterne i Terminal 2.

Som det fremgår af årsregnskabet for 2010 betalte Københavns Lufthavne A/S i øvrigt 318 mio kroner i skat.

Yderligere oplysninger Kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen 32 31 28 00.