CPH reducerer partikelforurening
Københavns Lufthavn iværksætter som den første europæiske lufthavn en række tiltag, der skal forbedre luftkvaliteten – og dermed arbejdsmiljøet – for de medarbejdere, der arbejder blandt flyene. Nye målinger viser høj koncentration af ultrafine partikler fra flyene, og mens der stadig forskes i de sundhedsmæssige påvirkninger, tager Københavns Lufthavn og en række samarbejdspartnere nu nye skridt for at nedbringe forureningen.
Reduktion af udledning
”De seneste målinger har gjort os meget klogere både med hensyn til omfanget og kilden til forureningen, og konklusionen er klar. Derfor sætter vi nu mere målrettet ind på at reducere antallet af partikler, den enkelte medarbejder udsættes for,” siger driftsdirektør Michael Løve, Københavns Lufthavn og tilføjer:
”Ingen vil sige noget håndfast om de ultrafine partiklers sundhedsmæssige påvirkninger, hvilket bl.a. er årsagen til, at der endnu ikke findes nogen internationale grænseværdier på området. Forskningen i sundhedsvirkningen kan tage flere år, og vi vil ikke sidde med hænderne i skødet imens, så derfor handler vi nu.”
En arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Københavns Lufthavn, handlingselskaberne Novia og SGH, flyvekontroltjenesten Naviair og fagforbundet 3F Kastrup har derfor i dag diskuteret, prioriteret og iværksat en række initiativer til nedbringelse af partikelforureningen i lufthavnen.
”Det er i det forum, at vi nu har diskuteret en række tiltag, der skal nedbringe antallet af ultrafine partikler som medarbejdere i lufthavnen udsættes for og forbedre arbejdsmiljøet. Nogle kan implementeres med det samme, andre kræver et stort forarbejde. Nogle har stor effekt, andre knap så stor. Fælles for dem alle er dog, at der ingen enkle løsninger findes på problemet,” siger Michael Løve.
Mange forskellige tiltag
Arbejdsgruppen har diskuteret og vurderet 15-20 forskellige tiltag, der alle har til formål at reducere mængden af ultrafine partikler, som medarbejderne udsættes for, bl.a. muligheden for ændret adfærd hos medarbejderne, flytning af opstart af flymotorerne væk fra forpladserne, kørsel på én motor fra landingsbane til standplads, fortsat implementering af såkaldt ”grønt grej” samt reduktion af svovl i jet fuel.
”Vores undersøgelser indikerer, at der er en sammenhæng mellem svovlindholdet i jet brændstof og mængden af ultrafine partikler. Vi kan ikke som lufthavn egenhændigt reducere svovlindholdet i fuel, men vi vil lægge pres på, at man fra politisk hold og i brancheregi arbejder for at få undersøgt betydningen af det høje svovlindhold. Når det kan lade sig gøre at reducere svovlindholdet i diesel – med reduktion i mængden af ultrafine partikler til følge – skal det undersøges, om noget lignende kan lade sig gøre med jet fuel,” siger Michael Løve og fortsætter:
”Hvis flyene kan køre på én motor fra landingsbanen, vil vi også kunne reducere partikeludledningen, og derfor vil vi nu sammen med flyselskaberne vurdere, hvor hurtigt vi kan få sat det initiativ i værk. Situationen kræver, at vi handler – og at vi handler nu.”
FAKTA Rapporten viste imidlertid også, at den væsentligste luftforurening på forpladserne stammede fra ultrafine partikler fra dieselkøretøjer, der har ærinde omkring flyene, mens de klargøres til næste flyvning. Det drejer sig bl.a. om grej til lastning og lodsning af bagage og madvarer, brændstofpåfyldning, rengøring, tømning af toiletter og affaldshåndtering. På baggrund af rapporten etablerede CPH i 2007 ”Styregruppen Luftkvalitet Apron”, som foruden CPH’s repræsentanter bestod af repræsentanter for handlingselskaberne og en række andre virksomheder i lufthavnen. Arbejdet i styregruppen er desuden sket i tæt samarbejde med fagforbundet 3F (v. 3F Kastrup).
Tidligere initiativer iværksat af styregruppen:
|