CPH åbner for transfer i CPH Go

Københavns Lufthavn vil fremover gøre det muligt for flyselskaber at transferere passagerer i lavprisfaciliteten CPH Go.

En afgørelse fra Konkurrencerådet pålægger Københavns Lufthavn at åbne for transferpassagerer i lavprisfaciliteten CPH Go. Det sker efter at flere flyselskaber har klaget over adgangsbetingelserne – de såkaldte ’terms of use.’

”Vi tager Konkurrencerådets afgørelse meget alvorligt, men vi mener ikke, at der er juridisk grundlag for afgørelsen. Vi er dog glade for, at Konkurrencerådet er enig med os i, at CPH Go er et innovativt og konkurrencefremmende produkt,” siger Københavns Lufthavns salgs- og markedsdirektør Carsten Nørland og fortsætter:

”Reglen om 'ingen transfer' blev formuleret for at understøtte effektiviteten i CPH Go og skete som følge af ny EU-lovgivning, der åbnede op for differentierede ydelser i lufthavne. Da ’terms of use’ blev skrevet var det derfor slet ikke en tanke, at konkurrencemyndighederne kunne finde vilkårene i strid med konkurrencelovgivningen.”

Integreret lavpris
Københavns Lufthavn var den første lufthavn i Europa, der opførte en lavprisfacilitet som en integreret del af de eksisterende terminaler.

For at sikre en effektiv proces blev der opstillet en række adgangsbetingelser, som flyselskaberne skal opfylde for at få adgang til CPH Go. Blandt de vigtigste adgangsbetingelser er 30 minutters turnaround, 90 procent selvbetjening på check-in og ingen transfer.

CPH stiller dog spørgsmålstegn ved, om transfertrafikken rent praktisk kan afvikles uden forsinkelser med en turnaround på 30 minutter.

”Netop kravet om størst mulig effektivitet var en af hovedårsagerne til, at vi oprindeligt vurderede, at transfer ikke var muligt i CPH Go, og for at sikre en effektiv udnyttelse af kapaciteten, er det ikke muligt at slække på kravet om 30 minutters turnaround,” siger Carsten Nørland og fortsætter:

”Vi tager Konkurrencerådets afgørelse til efterretning, for vi kan ikke byde vores kunder at ændre ’terms of use’ for CPH Go nu – og så ændre tilbage om et år, hvis vi havde overbevist Konkurrenceankenævnet om at omstøde afgørelsen,” siger Carsten Nørland.

CPH Go har netop rundet 1 mio. passagerer efter blot 13 måneder i drift.