300.000 nye finske passagerer skaber vækst og styrker CPH

Finske rejsende skal fremover flyve ud i verden via København i stedet for Helsinki. Det SAS-ejede Blue1 satser massivt på CPH – foreløbig med fem nye ruter og en fordobling af kapaciteten. De nye ruter styrker CPH’s position som nordeuropæisk trafikknudepunkt og vurderes at skabe vækst i København for 135 millioner kroner.

”En fantastisk nyhed for lufthavnen, for København og for Danmark,” siger Københavns Lufthavnes administrerende direktør Thomas Woldbye om finske Blue1’s beslutning om at satse på København som Finlands luftvej ud i Europa og resten af verden.

”Med 300.000 ekstra passagerer gennem lufthavnen hvert år skaber vi vækst i København og styrker bæredygtigheden i vores mange europæiske og interkontinentale ruter. Samtidig styrker vi CPH’s position som vigtigt nordeuropæisk trafikknudepunkt betydeligt,” siger Thomas Woldbye.

135 millioner kroner til København
For hovedstadsregionen er Blue1’s beslutning godt nyt. Der forventes 50.000 flere finske turister – det vil sige næsten en fordobling. Den øgede turisme vil skabe ekstra omsætning i København på 135 millioner kroner årligt og 175 nye jobs i turistbranchen – og det er godt nyt mener Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr.

”Nye flyruter til København er den direkte luftvej til dansk vækst med flere turister, øget omsætning og nye arbejdspladser. Regeringen har netop sat gang i arbejdet for at styrke turismen i Danmark, og det understøtter de mange nye ruter til og fra Finland på bedste vis,” siger Pia Olsen Dyhr.

Hos Wonderful Copenhagen ser direktør Lars Bernhard Jørgensen frem til et tæt samarbejde om at gøre det ekstra attraktivt for finske turister og forretningsrejsende at bruge Københavns mange tilbud.

"Vi er klar til at sætte gang i en masse aktiviteter, der skal gøre det endnu mere attraktivt for finnerne at holde storbyferie her i København," siger han.

Flere finske muligheder
Blue1’s administrerende direktør Stefan Wentjärvi understreger, at Københavns Lufthavn med 134 europæiske og interkontinentale ruter har mere end dobbelt så mange ruter som Helsinki lufthavn. Det er et af hovedargumenterne for at flytte trafikken til København.

”I dag skal udlandsrejsende fra finske provinslufthavne skifte fly i Helsinki, hvorfra der er kun er halvt så mange europæiske og interkontinentale ruter.

Ved at flyve til København i stedet får finske rejsende langt flere muligheder. For eksempel kan forretningsrejsende tage senere hjemmefra og komme tidligere hjem – og alligevel få en hel arbejdsdag i Europas storbyer – for eksempel London,” siger Stefan Wentjärvi.

Hos SAS, der ejer Blue1, kaldes beslutningen også en markant styrkelse af selskabets rutenetværk ud af København.

”De nye ruter fra Finland til København giver rigtig mange fritids- og forretningsrejsende adgang til SAS og Star Alliance meget store netværk ud i Europa og resten af verden. Samtidig åbner de nye ruter, for forbindelser, som både sparer tid og penge for passagererne, siger Per Møller Jensen, Vice President Brand,Marketing and EuroBonus i SAS.

FAKTA  OM BLUE1
• Blue1 er ejet af SAS. Selskabet råder over 16 fly og omsatte i 2010 for 1,3 milliarder kroner.
• Der planlægges nye ruter til CPH fra Oulu, Vasaa, Lappeenranta, Kuopio og Kittila, mens kapacitet på ruterne fra Turku og Tampere fordobles. De første starter fra april.
• Helsinki fastholdes med fem daglige afgange.